Nét nu een prima eindklassering eindelijk in zicht begon te komen voor de mannen achter Martin van den Brink, ontstonden er opnieuw problemen met de wedstrijdtruck. Ditmaal zette een grote steen op de weg een streep door een topklassering…
Het begon vrijdag zo mooi: Al snel na de start lagen de mannen van truck 510 als 5e in het klassement. “De snelheid zat er goed in, en de truck hield zich prima in de duinen”, noemt teamleider en coureur Martin. Tot een grote steen op de weg roet in het eten gooide: “We konden ‘m niet meer ontwijken. Een flinke klap en daarna was het even stil”. Na inspectie met monteur Erwin Lagerweij en navigator Peter Willemsen bleek al snel wat er loos was: de complete draagarm van de vooras was linksvoor afgebroken. “Compleet met bouten en al,” legt Martin uit.
Aangezien dergelijk zware schade niet te dekken is door de apparatuur aan boord van de eerste racetruck, was het wachten op snelle assistent Martien Hol. Na aankomst ging de Harskamper samen met Arjan Veenvliet en Jeroen Stevens aan de slag om het gevaarte weer aan elkaar te lassen. Al snel kregen ze hierbij hulp van de vrienden bij Smink Rallysport, waarbij Jos Smink de benodigde bouten leverde. Ook Ginaf Rally Service kwam een steentje bijdragen: Gerard van Veenendaal leverde samen met Jan van de Bor en Sven Vogelaar een zwaar lasapparaat, waarmee uiteindelijk met behulp van een kettingtakel alle onderdelen aan elkaar gelast konden worden. Hierna kon de gevelde mammoet-truck de zware motor weer starten en kwam er na uren vertraging weer beweging in de tientonner.
Van den Brink benadrukt zijn dankbaarheid naar zowel de mannen van Jos Smink als de monteurs van Ginaf Rally Service. Toch heeft de man die vandaag veel goed had willen maken niet de kansen kunnen pakken die hij voor zich zag: “’De snelheid zit er dan goed in, je ligt vijfde… Dit had echt een Ginaf-dag moeten zijn en dan gebeurt dit… Het wil gewoon niet lukken…” verzucht de sportman. Vooralsnog is Mammoet Rallysport door de gebeurtenissen van vandaag van de 11e naar de 13e positie in het algemeen klassement gezakt. De resterende twee dagen zullen naar verwachting weinig mogelijkheden voor een echte inhaalslag creëren, door de startpositie en het daarbij behorende stof. De finish staat nog op 304 geklokte kilometers afstand, en zal het doel vormen in de laatste dagen van Dakar 2012.
Niet alleen de trucks hebben het zwaar te verduren tijdens deze Dakar: via de email kregen we contact met de mannen die de pers-auto besturen. Cameraman Marten Jansen liet weten dat ook de Dodge problemen heeft met de aandrijving op de vooras, en dat hij samen met Steven van de Craats en Evert-Jan Evers op de achterwielaandrijving verder moet. Men zal daardoor het heftige werk wat vermijden, maar hoop hoe dan ook mooie beelden voor het thuisfront te kunnen schieten. Inmiddels verzenden de mannen dagelijks video’s via een satellietverbinding die door Satcomm in de auto is geïnstalleerd: “Dat werkt perfect; we kunnen nu al rijdend de beelden al naar huis sturen!” aldus Jansen.
De laatste echt serieuze etappe zal de Dakar-karavaan van Nasca naar Pisco brengen. De 275 kilometer special zal vooral bestaan uit enorme duinen. Het zal de laatste grote uitputtingsslag veroorzaken, en de mannen die reeds duizenden kilometers hebben gereden opnieuw doen herinneren hoe bar en boos de Dakarrally kan zijn. Na binnenkomst in het bivak hoeft het team nog maar 29 kilometer special te rijden op de laatste dag van de Dakar-rally. Daarna is er hopelijk tijd voor een klein feestje bij de finish!