De remvloeistof is wellicht het meest cruciale onderdeel van een remsysteem. De vloeistof brengt de remkracht over van de remcilinder naar de remmen, smeert de hydraulische componenten en beschermt tegen corrosie. Toch wordt dit hart van het remsysteem tijdens het onderhoud te vaak verwaarloosd.
De meest courante remvloeistoffen hebben glycol als basis, wat vocht uit de omgeving aantrekt. Na verloop van tijd stapelt het water zich op waardoor het kookpunt verlaagt. Onder invloed van de warmte van de remcomponenten kan zich een ‘vapour lock’ vormen, dat samengedrukt wordt bij het remmen. Gevolg: de remdruk en remkracht vallen plotseling weg, met alle gevaren van dien. Tegelijk neemt ook het risico op corrosie toe.
Advies Bosch
Bosch adviseert om jaarlijks de remvloeistof te controleren en indien nodig te vervangen. Bij de meeste systemen kan hiervoor een standaard remontluchtingsapparaat gebruikt worden, waarbij de remvloeistofhoeveelheid en -interval die door de autofabrikant wordt voorgeschreven in acht genomen moet worden. Bij remsystemen met actieve functies als ABS, EDS of ESP ligt het iets anders. Het hydraulisch aggregaat van deze systemen heeft een secundair circuit dat met solenoïde kleppen wordt afgesloten en waarin een deel van de oude remvloeistof achterblijft.
Daarom moeten de elektrische pomp en kleppen bij de remvloeistofwissel geactiveerd worden met een diagnoseapparaat, zoals de Bosch KTS. Hiermee kunnen ook meteen de remmen worden ontlucht.
Remvloeistoffen
Uw Vrooam-grossier biedt een zeer omvangrijk assortiment Bosch-remvloeistoffen voor de verschillende systemen. De vloeistoffen voldoen aan alle voorschriften van de autofabrikanten en bieden zelfs nog hogere prestaties op het vlak van kookpunt, viscositeit, smering en corrosiebescherming. Allen zijn verkrijgbaar in luchtdichte, metalen verpakkingen in verschillende maten.