De oorzaak van motorschade wordt vaak afgeschoven op de cilinderkoppakking. Is deze analyse juist? We nemen een aantal schades onder de loep.
1. Gaslekkage bij een meerlagen metaal-elastomeer koppakking.
Uitval door drukopbouw in het koelsysteem. Schadebeeld: Bij deze meerlagen metaalelastomeer koppakking zijn lijnvormige afdrukken te zien. Deze afdrukken zijn veroorzaakt door het cilinderkopoppervlak en lopen richting verbrandingsruimte.
Oorzaak: De structuur van het cilinderkopoppervlak was te grof of helemaal niet bewerkt. Het gevolg was lekkage van verbrandingsgassen in het koelsysteem en thermische overbelasting (drukopbouw).
Andere mogelijke oorzaken:
- Het koelsysteem is niet afdoende ontlucht, waardoor er geen goede circulatie is van het koelmiddel.
- Het koelsysteem is onderbroken door defecte waterpomp, thermostaat of koelventilator.
- Een hoge uitlaatgastegendruk veroorzaakt hoge temperatuurontwikkeling van de motor. Bijvoorbeeld door een defecte katalysator.
Oplossing: Controleer voor montage de cilinderkop zorgvuldig op vlakheid laat deze indien nodig door een specialist bewerken.
2. Gaslekkage. Defect aan cilinderkoppakking.
Schadebeeld: Doorgebrand verbindingsstuk tussen cilinder een en twee.
Oorzaak: Door onjuiste aanhaalmomenten en/of het gebruik van de oude cilinderkopbouten was er onvoldoende aanlegdruk met gaslekkage als gevolg. Thermische overbelasting leidde tot verbranding van het verbindingsstuk.
Andere mogelijke oorzaken:
- Motordelen niet vlak. Verbindingsstukken bij motorblok en cilinderkop vervormt.
- Verkeerde motorafstelling, met als resultaat thermische overbelasting.
Oplossing: De voorgeschreven montagevoorschriften nauwkeurig volgen.
3. Gaslekkage. Defect aan cilinderkoppakking.
Schadebeeld: Verbindingsstuk en pakkingmateriaal tussen cilinder drie en vier verbrand. Donkere verkleuring tussen cilinder drie en twee.
Oorzaak: Ongecontroleerd verbrandingsproces had thermische overbelasting van het pakkingsmateriaal en verwoesting van dit materiaal tot gevolg.
Oplossing: Voor montage de verstuivers zorgvuldig op dichtheid controleren. Na montage brandstofinspuiting checken.