Kabels: nog steeds veel gebruikt

Het is een feit dat de elektronica steeds meer functies van de klassieke kabel over neemt. Toch bevinden zich in de meeste auto’s nog veel kabels die met enige regelmaat vervangen moeten worden.

Hitec_kabelsZonder dat we er echt bij stil staan, worden nog steeds verschillende auto-onderdelen bijna ouderwets met elkaar verbonden via een kabel. Neem bijvoorbeeld de hand-/parkeerrem, de koppeling en het gaspedaal. Dat de kabels langzamerhand vervangen worden door elektronica is het best zichtbaar bij de elektronische handrem. De bediening van de handrem verliep in het verleden helemaal mechanisch door middel van kabels; met de elektronische handrem wordt de bediening van de handrem geheel elektrisch bestuurd. Dezelfde evolutie is ook zichtbaar bij de gaskabel. Ook hier wordt de functie van de kabel door een elektronisch alternatief vervangen: de conventionele kabel maakt plaats voor een sensor bij het gaspedaal en een actuator op het gasklephuis.

Traditioneel

Toch zijn er bij veel automodellen nog steeds een hoop onderdelen die mechanisch via een kabel bediend worden. Kabels zijn net zoals andere traditionele onderdelen slijtdelen. Op een gegeven moment dienen zij vervangen te worden. De Vrooam-grossier levert een omvangrijk assortiment van deze kabels voor zowel oudere als nieuwe automodellen. De kwaliteit van het kabelassortiment is gelijkwaardig aan die van eerste montage. De reden hiervoor is simpel: een multi-toepasbare kabel bestaat niet, elke kabel is ontwikkeld voor een specifieke toepassing.

Binnen en buiten

Een kabel is doorgaans opgebouwd uit een binnen- en buitenkabel. De binnenkabel bestaat uit meerdere gewonden gegalvaniseerde staaldraden. Deze windingen kunnen bestaan uit een aantal enkele draden of uit een aantal draden die op zich ook weer bestaan uit meerdere enkele draden. Meestal is de binnenkabel voorzien van een nylon coating om de weerstand te verminderen. De buitenkabel bestaat uit een flexibele schacht gemaakt van een platstalen gewonden draad of een ronde staaldraad. Een combinatie van deze twee in een trapeze vorm wordt ook veel toegepast. De voordelen van deze combinatie zijn een grotere flexibiliteit, lagere weerstand en een kleinere slijtage van de binnenkabel. Daarnaast worden er op de kabels allerlei kunststof en metalen accessoires gemonteerd om de kabel op de juiste manier op de auto te monteren. Om het complete assortiment kabels te produceren zijn meer dan 8.500 verschillende onderdelen nodig.

Verschillende criteria

Omdat de verschillende kabels ook een totaal verschillende toepassing hebben, dienen ze daarom aan verschillende criteria te voldoen: Handremkabels worden onregelmatig gebruikt, maar dienen wel veilig te zijn. Daarom worden voor deze kabels binnenkabels gebruikt met een grotere diameter en de buitenkabel wordt extra beschermd om een hogere corrosieweerstand te verkrijgen.

Koppelingskabels worden regelmatiger gebruikt en moeten licht glijden, daarvoor wordt de binnenkabel bedekt met nylon en is de buitenschacht vaak een combinatie van de vlakke en ronde winding (trapeze vorm).

Gaskabels worden ook regelmatig gebruikt en eisen een grote flexibiliteit. Om dit te bereiken is de binnenkabel gemaakt van diverse gewonden staaldraden die weer uit meerdere enkele draden bestaan. Omdat er nagenoeg geen mogelijkheid is om de kabel op lengte af te stellen is het belangrijk dat de kabel de juiste lengte heeft.

Kilometertellerkabels worden continue gebruikt en verlangen een grote flexibiliteit. Daarnaast is de balans van deze kabels is erg belangrijk. Dit is de reden dat deze kabels voorzien zijn van een buitenkabel gemaakt van gewonden ronde staaldraad. Verder wordt er extra aandacht besteed aan de balans van de binnenkabel: hoe groter de balans, hoe kleiner de trillingen en afwijkingen.

Kabeltips:

  • Gebruik nooit een kniptang tijdens montage. Dit voorkomt beschadigingen aan de binnenkabel.
  • Lees bij montage van een zelfstellende koppelingskabel altijd de gebruiksaanwijzing. Bij verkeerde montage is de kabel onbruikbaar en dient er een nieuwe gekocht te worden.
  • Controleer van handremkabels altijd zowel de buiten- als de binnenkabel. Deze mogen volgens de APK wetgeving niet beschadigd of gescheurd zijn.