Door het overvloedige gebruik van pekel afgelopen winter krijgen veel auto-onderdelen het zwaar te verduren. Ook de remtangen.
De winter is een prachtig jaargetijde. Denk alleen maar aan de schaatsers die over bevroren plassen glijden en de wit besneeuwde Hollandse landschappen. Een keerzijde is er echter ook. Het winterse weer veroorzaakt tal van problemen. Vooral het strooizout heeft desastreuze effecten. Veel onderdelen van een auto hebben het hierdoor zwaar te verduren. Strooizout heeft direct, maar ook vooral indirect een behoorlijke invloed op de mechanische delen. Een goed voorbeeld zijn de remtangen. Het vervelende is dat de door strooizout veroorzaakte pekel invreet op het metaal en dit vaak niet direct opvalt. De schade openbaart zich in een later stadium. Het is dan ook van groot belang om delen zoals remtangen schoon en gangbaar te houden.
Ruim assortiment
Indien de remtangen vervangen moeten worden, is het goed om te weten dat mijngrossier.nl een zeer omvangrijk assortiment gereviseerde remtangen van topkwaliteit voor Europese en Aziatische auto’s levert. Niet onbelangrijk: de prijzen van deze remtangen, die voldoen aan de strengste kwaliteitsnormen, zijn zeer concurrerend. Om de beschikbaarheid van remtangen te waarborgen werkt mijngrossier.nl met het “Back In Box” principe. Dat houdt in dat de gedemonteerde remtang ten alle tijden moet worden geretourneerd in dezelfde doos waarin de nieuwe is uitgeleverd. Het berekende statiegeld van de nieuwe remtang kan dan direct weer worden gecrediteerd. Let op: voor de complexere EPB-remtangen wordt een hoger statiegeld tarief gehanteerd. De gereviseerde remtangen die mijngrossier.nl levert, zijn stuk voor stuk onderworpen aan een strenge in en uitwendige controle. Uiteraard zijn ze voorzien van alle noodzakelijke nieuwe onderdelen. De remtangen zijn in ieder geval voorzien van nieuwe rubberdelen, glijbussen, zuigers, handremhevels, veren en een nieuw handremmechanisme. Na het omvangrijke revisieproces worden de remtangen nog tweemaal op druk getest.
Vast en zwevend
Er zijn twee verschillende soorten remtangen: vaste en zwevende uitvoeringen. Wat zijn de verschillen? Een vaste remtang is voorzien van tenminste twee zuigers aan weerszijden van de schijf om de remkracht te verhogen. In tegenstelling tot een zwevende remklauw zit een vaste remklauw vast op de naaf. Het voordeel van vaste remklauwen, ten opzichte van zwevende remklauwen, is dat je minder in beweging hoeft te brengen. Dit resulteert in een betere krachtoverbrenging. Ook zorgt het ontbreken van het glijmechanisme er voor dat de remtangen hierop vast komen te zitten. Een nadeel is dat glijmechanismes vast kunnen komen te zitten. Een regelmatige controle op de werking hiervan is dus noodzakelijk.
Zwevende remtang
Zwevende remtangen schuiven heen en weer over glijblokken en hebben alleen aan de binnenzijde van de remschijf één of meer zuigers. Het voordeel ten opzichte van vaste remtangen is dat er minder hydraulische delen in zitten, welke lekkage kunnen veroorzaken. Ook is door het ontbreken van extra cilinders de koeling op de remschijf beter. Het nadeel is dat glijmechanisme regelmatig gecontroleerd moet worden en indien noodzakelijk gangbaar gemaakt worden. Het niet gangbaar houden kan vervangen van de remtang tot gevolg hebben.
Remtangen tips:
- Volg bij de montage van een remtang met geïntegreerd handremmechanisme altijd de bijgeleverde montage handleiding. Hiermee voorkomt u een niet werkende handrem.
- Ververs bij het vervangen van een remtang ook gelijk de vloeistof. Op die manier voorkomt u klachten die samenhangen met vervuilde vloeistof.
- Besteed extra aandacht aan het op de juiste manier ontluchten van het remsysteem. Lucht in het systeem kan tal van klachten veroorzaken zoals fading en een “sponzig” pedaal.