Dagelijkse werkplaatspraktijk: er draait een BMW de brug op waarvan stuurdelen, delen van de wielophanging of schokdempers vervangen moeten worden. Snel is het probleem getackeld en een analyse gemaakt.
Vervolgens is het moment van onderdelen bestellen aangebroken. Je zoekt in het onderdelenzoekprogramma het juiste onderdeel op, dat binnen een muisklik op het scherm verschijnt. Maar wat blijkt nu? Er zijn delen leverbaar voor een M-onderstel en een regulier onderstel. Welke moet ik nou kiezen? Heeft deze BMW nu een M-onderstel of niet? En heb ik nu niet vooraf de verkeerde prijs doorgegeven aan de klant? Onderdelen van een M-onderstel zijn doorgaans immers wat prijziger dan die van een regulier.
BMW-onderstel
De eenvoudigste manier om te bepalen of je te maken hebt met een M-onderstel, is het volgende: neem je schuifmaat en meet de dikte van de voorste stabilisatorstang aan de uiteinden van deze stabilisator. Heeft de stabilisatorstang een dikte van 25 mm, dan heb je een BMW met M-onderstel op de brug staan. Is de stabilisatorstang 22 mm, dan is er geen sprake van een M-onderstel. Nu je dit zeker weet, kun je met gerust hart de juiste onderdelen offreren en bestellen.