Superkits en de markt

Het zal u al zijn opgevallen dat er de laatste tijd weer meer auto’s met trommelremmen op de brug staan. Het is een logisch  gevolg van de stijgende verkopen van vooral auto’s in de kleinere segmenten.

TRW_Superkit_2Een kwart van alle nieuw verkochte auto’s in 2010 was bijvoorbeeld een kleine, belastingvrije auto. Veelal voorzien trommelremmen. De verwachting is dat deze trommelremopleving voorlopig nog wel even zal aanhouden.

De werkplaats

De opleving van de trommelrem betekent dat de werkplaats opnieuw in toenemende mate met onderhoud en reparaties aan trommelremsystemen te maken krijgt. Bij trommelremrevisies denk je automatisch aan het gebruik van speciale kits, zoals de TRW Superkit. Eens te meer is gebleken dat dankzij gebruik van zo’n kit de montage sterk vereenvoudigt. Bovendien bespaart een TRW Superkit de monteur een hoop tijd. Uit praktijktests blijkt dat bij het vervangen van remschoenen de tijdsbesparing met een TRW Superkit kan oplopen tot een half uur. Tel uit je winst.

Veiligheid

Dat trommelremmen een actief veiligheidsonderdeel van de auto zijn en dus regelmatig gecontroleerd en vervangen moeten worden, staat buiten kijf. Hoewel ongeveer 90 procent van de totale remkracht via de vooras naar de weg wordt geleid, is de bijdrage van de achteras in kritieke situaties eveneens van levensbelang. Hier wordt immers de optimale remvertraging en de stabiliteit van het voertuig gegarandeerd. Bedenk verder dat de veerkracht van de hoofdveren naar verloop van tijd afneemt en de druk op de remdelen hierdoor toeneemt. Uit onderzoek blijkt dat het uit het oogpunt van veiligheid beter is om een groep van samenhangende componenten te vervangen dan één defect onderdeel. Om scheef trekken van de remmen te voorkomen, is het bijvoorbeeld noodzaak om remdelen aan beide zijden van de as tegelijk te vervangen. Gebruik van een complete remdelenkit ligt dus voor de hand.

Belangrijk pluspunt

De automatische stelinrichting met thermoclip wordt door veel monteurs als een belangrijk pluspunt van de TRW Superkit  gezien. Deze speciaal ontwikkelde stelinrichting (getest en gehomologeerd door het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt KBA) past automatisch de afstand tussen de remschoen en de remtrommel aan. In feite zorgt de thermoclip, die zich tussen de duwstang en de stelmoer bevindt, hiervoor. Deze warmtegevoelige bimetaal clip regelt de afstand tussen schoen en trommel door de lengte van de stelmoer aan te passen wanneer de diameter van de trommel verandert door temperatuursveranderingen. Dankzij deze ingenieuze stelinrichting is het remgevoel van de gebruiker gelijk aan dat van een nieuw remsysteem.