Vervang bij een distributieriem ook altijd de loop- en spanrollen. En vergeet niet de krukaspoelie te bekijken.
De krukaspoelie is van huis uit ontwikkeld om de torsietrillingen van de krukas te dempen. Bij moderne dieselmotoren is er echter sprake van een toename van lage frequentietrillingen, veroorzaakt door hogere compressieverhoudingen die de motor efficiënter maken. Deze trillingen kunnen een negatieve impact hebben op het slijtagebeeld van de complete hulpaandrijving. De moderne krukaspoelie heeft er dan ook een functie bij gekregen, namelijk het loskoppelen van de krukas en de hulpaandrijving. Het ontwerp van de krukaspoelies is hiervoor gewijzigd: de poelies zijn voorzien van extra lagen rubber om de lage frequentietrillingen te absorberen.
Maximale rubbercoating
Op dit punt komen de kwaliteitsverschillen tussen krukaspoelies aan het licht. Sommige krukaspoelies hebben helemaal geen rubber, andere zijn voorzien van een minimale rubbercoating, terwijl echte kwaliteitspoelies van meerlaags gevulkaniseerd rubber zijn voorzien. Elk motortype is anders. Om optimaal te functioneren, is een krukaspoelie van topkwaliteit daarom speciaal op de karakteristieken van een motor afgestemd. Op kwaliteitspoelies zijn bijvoorbeeld verschillende soorten rubber toegepast, afhankelijk van de trillingfrequenties die moeten worden gedempt. Deze krukaspoelies verminderen de trillingen tot wel 90 procent.
Controleren en vervangen
De traditionele krukaspoelie is niet of nauwelijks aan slijtage onderhevig. Dat geldt niet voor de moderne, ontkoppelde poelie met geïntegreerde trillingsdemper. Het is raadzaam om moderne krukaspoelies na circa 90.000 kilometer te controleren. Daarnaast is het aan te raden om de krukaspoelie tegelijkertijd met de distributieriem te vervangen. Bij het vernieuwen van de distributieriem dient de krukaspoelie in de meeste gevallen immers toch al gedemonteerd te worden. Mijngrossier.nl levert een ruim assortiment krukaspoelies van OE-kwaliteit. En dit aanbod wordt continue verruimd. Doe er uw voordeel mee!