De onderhoudsintervallen worden langer. Bovendien stellen veel consumenten het onderhoud van hun auto uit en rijden van APK naar APK. Geen goede ontwikkeling voor de werkplaats. Wat kun je hieraan doen? Hoe zorg je ervoor dat klant bij jou aanklopt voor onderhoud en reparaties? Wat kun je doen om de werkplaatsomzet te verhogen? Enkele tips, die niet veel kosten.
We kennen allemaal het gezegde ‘eerst zaaien, dan oogsten’. Uit de praktijk blijkt dan ook dat investeringen in je klant op termijn altijd rendement oplevert. Een aantal simpele tips, die zich bewezen hebben:
- Was de auto en reinig het interieur na een onderhoudsbeurt. Een klant vergeet op deze wijze al snel het (hoge) factuurbedrag en waardeert de service des te meer. Bovendien wordt deze service steevast doorverteld aan anderen.
- Bied bij een onderhoudsbeurt ook een aircoservice aan. Veel fabrikanten schrijven een controle eenmaal per drie jaar voor.
- Smeer bij iedere onderhoudsbeurt ook even de gordels en de deuren. Dit zijn de eerste punten waaraan een klant merkt dat zijn auto is onderhouden. Kleine extra moeite: stel ook de handrem weer even strak.
- Is de uitlijning van de banden gecontroleerd? Onderbouw bij klanten de voordelen van een uitgelijnde auto en laat daarmee zien dat je meedenkt met de klant.
- Bied je klant altijd een flesje extra olie aan. Als je dit aanbiedt bij het brengen van de auto, kun je dit direct op de factuur zetten. Een andere optie is om dit standaard in de auto te leggen en te verrekenen in de onderhoudsprijs. Als je weet hoeveel onderhoudsbeurten je jaarlijks uitvoert, weet je ook wat je omzet in losse liters is.
- Bied klanten voor de vakantieperioden altijd de verplichte zaken voor onderweg aan: veiligheidshesjes, ruitensproeiervloeistof, gevarendriehoek, sneeuwkettingen, etc. Noem ook de wettelijke bepalingen in verschillende landen, onder meer ten aanzien van de minimale profieldiepte van winterbanden.
- Stuur je eigen klant voor het aflopen van de APK een reminder. Beter nog: bel ze even op. Deze informatie kun je uit het werkplaatsprogramma halen. Als je dit goed aanpakt, zien klanten dit als een belangrijke service van jouw autobedrijf.
- Stuur de klant na iedere factuur een e-mail (via werkplaatsprogramma automatisch) en vraag daarin om een review. Wellicht wil men wel iets posten via de social media. Positieve reviews hebben een langetermijneffect: het autobedrijf valt in bredere kring positief op. Ook kun je het werkplaatsprogramma zo instellen dat er bijvoorbeeld na twee weken een e-mail uitgaat, die automatisch vraagt of alles naar wens is verlopen. Uiteraard is het wat persoonlijker als je dit ‘handmatig’ doet via de telefoon.
Ook voor de occasionverkoop wat simpele adviezen
9. Zorg er voor dat de auto’s eruit zien alsof ze dagelijks rijden. Genoeg lucht in de banden en een laagje bandenzwart erop, geen laag stof, geen lege accu en schone en gangbare remmen. Iemand die een proefrit maakt, kan maar eenmaal een goede eerste indruk krijgen.
10. Omschrijf de occasion altijd juist op het internet, voorkom teleurstellingen.