Het onlangs uitgebrachte Automotive Kwartaalbericht van het ING Economisch Bureau opent met de uitspraak dat de onderhoudsmarkt dit jaar flinke deuken oploopt. Door een lagere werkplaatsomzet loopt de winstgevendheid van autobedrijven terug. Tijd om zaken anders aan te pakken; bedreigingen bieden ook kansen. Maak gebruik van initiatieven die de werkplaatsomzet verhogen. Zoals Best Buy.
Het gezaghebbende Automotive Kwartaalbericht van ING Economisch Bureau van oktober jl. schetst in zijn geheel een minder positief beeld over het jaar 2013. Samengevat: de autobranche beleeft een zwaar jaar met lagere nieuwverkopen en een dalende werkplaatsomzet. Tijd om als autobedrijf de handschoen op te pakken en te profiteren van initiatieven die tegen de trend ingaan. De huidige marktomstandigheden vragen immers om een andere aanpak. Een aanpak om meer werkplaatsomzet te behalen en een (meer) loyale klantenkring op te bouwen. Het ING-Kwartaalbericht concludeert: ‘Partijen die de klant weten te doorgronden en bereid zijn met de markt mee te veranderen kunnen zich als beste positioneren om winnend uit deze aftersales strijd tevoorschijn te komen’. Een goed voorbeeld van zo’n baanbrekende aanpak is het keurmerk Best Buy: de beste koop als het gaat om auto-onderdelen.
Betaalbare mobiliteit
Dat de ‘stijgende kosten voor automobiliteit met name knellen bij de particuliere autobezitter’ wordt benadrukt door het Kwartaalbericht. Consumenten en bedrijven zoeken naar mogelijkheden om hun uitgaven voor onderhoud, reparatie en onderdelen te reduceren om zo mobiliteit betaalbaar te houden. Het Best Buy-concept biedt een uitgelezen kans om aan deze wens te voldoen. Mijngrossier.nl levert een snel groeiend aantal Best Buy-producten. Het gaat hier om A-merkproducten (geproduceerd door fabrikanten die aan OE leveren) tegen de meest competitieve prijs. Best Buy-producten zijn namelijk altijd scherper geprijsd dan voorheen en daarnaast altijd goedkoper dan een vergelijkbaar OE-onderdeel. Een ideale kans om aan de huidige vraag naar betaalbare mobiliteit te voldoen. Door het prijsvoordeel van dit kwaliteitsonderdeel door te geven aan de consument kan de garage een zeer scherpe offerte uitbrengen. Een belangrijk pluspunt om in een vechtmarkt overeind te blijven en je te onderscheiden van de concurrentie. En gunstig voor zowel garage als consument.
De beste deal
Het ING-Kwartaalbericht constateert verder dat dankzij het internet en de zoekmachines voor auto-onderhoud de prijs voor onderhoud, reparatie en onderdelen steeds transparanter wordt. Dit betekent dat de moderne consument weet wat er te koop is. Hij wil waar voor zijn geld. Een belangrijke aanbeveling op dit punt in het ING-Kwartaalbericht: ‘Het is zaak niet langer keuzes te maken voor de consument, maar met de consument. Daarvoor is het belangrijk in alle openheid die consument verschillende opties te kunnen bieden.’ Best Buy biedt deze mogelijkheid. Dankzij Best Buy kun je de klant een goed alternatief en een keuze voor onderdelen bieden zonder concessies te moeten doen op kwaliteit. Zo combineer je als garagebedrijf een goede service, het gebruik van kwaliteitsonderdelen en een scherpe offerte. Best Buy is daarmee de beste deal voor de garage én zijn klanten.