Met de komst van hybrides krijgt de werkplaats letterlijk met hoogspanning te maken. Bij het werken aan een hybride is het belangrijk om voorzorgs- maatregelen te nemen om ongelukken te voorkomen.
Toolspecial biedt een ruime keuze aan speciaal geïsoleerd VDE-gereedschap, beschermende kledingstukken en overige beschermingsmiddelen. De werkplaats is opgegroeid met 12 Volt. Met de komst van de hybride maakt de monteur kennis met hoogspanning. De spanning van het accupakket van een hybride bedraagt enkele honderden Volts. Voor uzelf, uw collega’s en anderen in de werkplaats is één ding met voorrang belangrijk: veiligheid. Werk daarom met speciaal geïsoleerd VDE-gereedschap, begin uw werk aan een hybride altijd met dezelfde veiligheidsprocedure en scherm uw werkplek af. Draag VDE handschoenen, antistatische veiligheidsschoenen en een veiligheidsbril.
Contact uit, sleutel in je zak
Een benzine- of dieselmotor draait of staat uit. Bij een hybride is het minder eenduidig. De motor kan uitstaan, maar kan vervolgens automatisch gestart worden op het moment dat de voertuigelektronica merkt dat de accu’s teveel worden ontladen. Controleer dus goed of het contact uitstaat en hou de sleutel bij u.
De hoogspanningskabels van een hybride zijn speciaal gekleurd. Wilt u zeker weten dat ze spanningsloos zijn, zet dan het contact uit en neem de 12V accuklemmen los. Verwijder met elektrisch isolerende VDE-handschoenen de serviceplug op de batterij en wacht 10 minuten om de condensatoren de tijd te geven zich te ontladen. Daarna, als extra check, controleren of de aansluitingen echt spanningsloos zijn en vervolgens de losgenomen aansluitingen isoleren.
Sluit niks uit!
U weet waar u mee bezig bent. U werkt geconcentreerd en veilig. Maar wat gebeurt er als u uw werkplek even moet verlaten? Sluit nooit uit dat bijvoorbeeld een klant de werkplaats inloopt en een blik onder de motorkap van ‘uw’ hybride werpt. Zet uw werkplek daarom af met een roodwitte ketting of een lint. En voor uw collega’s: plaats een bord met uw naam op de auto, zodat iedereen weet wie er met de auto bezig is. Indien u werkt aan een hybride met schade, dan is het verstandig om beducht te zijn op een lek in het accupakket. Gebruik een schort en een gezichtsbeschermer om u tegen eventueel aanwezig elektrolyt te beschermen.
Speciaal geïsoleerd VDE-gereedschap
Toolspecial levert een breed assortiment speciaal geïsoleerd VDE-gereedschap. Dit geïsoleerde gereedschap is volgens de nationale en internationale normen gemaakt van hoogwaardig materiaal en zorgvuldig getest. Het gereedschap en de beschermingsmiddelen van Toolspecial zijn getest bij 1.000 V AC (wisselstroom) en in een aantal gevallen ook bij 1.500 V DC (gelijkstroom).
Knipex elektricienhandschoenen VDE Getest bij 1000 V AC
Maat Art.nr. L 98 65 40 XL 98 65 41
Midtronics hybride accupack tester
De hybride is in opkomst. Met de introductie van steeds meer hybrides, en binnenkort ook plug-in hybrides, is de kans steeds groter dat u binnenkort een exemplaar in de werkplaats hebt staan. Meten aan hybrides ingewikkeld? Niet met Midtronics!
Neem bijvoorbeeld de Midtronics HYB-1000 tester voor het accupakket van hybrides. Een kind kan de was doen. U sluit de bijgeleverde draadloze module aan op de EOBD-stekker. Deze module communiceert draadloos met de HYB-1000 tester. De test is dus zeer veilig; de gebruiker komt niet in contact met het accupakket.
De tester is geschikt voor zowel loodzuuraccu’s als NiMH- en Li-ion accu’s. De staat van het accupakket wordt gemeten tijdens een testrit van vijf minuten. Na de testrit verschijnt de uitslag in het display, met de optionele printer kan het testresultaat uitgeprint worden. Het accupack kan in orde zijn, of om onderhoud vragen. Denk bijvoorbeeld aan corrosie- of verbindingsproblemen. Zwakke accucellen kunnen eventueel vervangen worden. De Midtronics HYB-1000 is ook een handig stuk gereedschap om de restwaarde van een hybride te bepalen. Vervanging van het accupakket is immers een kostbare zaak! Art. HYB-1000.