Ontstekingsdelen van topkwaliteit zijn onmisbaar voor optimale motor- prestaties en een gering brandstofverbruik. Mijngrossier.nl levert daarom onder meer bougiekabels van Beru.
Dat de ontsteekspanningen bij moderne motoren hoog zijn, staat buiten kijf. Het is dus van groot belang om bij een vervanging kwaliteitsonderdelen te monteren die aan de specificaties voor eerste montage voldoen. Bougiekabels moeten bijvoorbeeld bestand zijn tegen ‘doorslaan’ en hoge spanningsverschillen kunnen weerstaan. Daarnaast moet de lengte van de kabels precies overeenkomen met OE-specificaties om de juiste weerstand te genereren. Bovendien wordt de materiaalkeuze van de kabels steeds belangrijker. Niet alleen het binnenwerk, maar ook de buitenkant moet aan strenge eisen voldoen om de juiste ontsteekspanning te kunnen garanderen of de temperatuur onder de motorkap te weerstaan. Naast de materiaalsamenstelling van de kabels wordt ook het ontwerp van de bougiedop steeds belangrijker. Denk daarbij aan het monteren van de speciaal gevormde bougiedoppen die diep in de cilinderkop gemonteerd moeten worden in het geval van meerklepstechniek. Om een goede vervanging te garanderen, wordt geadviseerd Beru bougiekabels te monteren.
Juiste weerstand
De autofabrikanten monteren grofweg drie verschillende soorten bougiekabels: koperkern kabels, reactieve weerstandskabels of kabels met een koolstof kern. Bij het vervangen van bougiekabels is het belangrijk om de juiste kabels te kiezen: de juiste weerstand en ontstekingsspanning zijn immers van grote invloed op de motor-prestaties en het brandstofverbruik. De weerstand bij bougiekabels met koolstof kern varieert bijvoorbeeld enorm. Bij oudere motoren levert dat geen problemen op, bij moderne motoren zou montage van dit type kabels echter tot grote ontstekingsproblemen kunnen leiden.
Complete sets
Koperkern bougiekabels hebben een constante weerstand en worden toegepast bij nagenoeg alle modellen van Audi, BMW, Mercedes- Benz, Seat, Skoda, Volkswagen, Porsche en sommige Opels. Bij de zogenaamde reactieve bougiekabels wordt de weerstand grotendeels bepaald door de lengte van de kabel. Dit type silicone weerstandkabels met ferromagnetische kern wordt veelvuldig ingezet bij auto’s van Franse en Italiaanse herkomst en bij verschillende Japanse modellen. De bougiekabels met de oudste techniek zijn de kabels met een koolstof kern. De moderne versies van deze siliconcarbonweerstandskabels zijn te vinden bij praktisch alle modellen van Ford en Opel. De Vrooam-grossier levert voor nagenoeg alle automodellen kant-en-klare en complete bougiekabelsets van Beru.
Hoger brandstofverbruik?
Plotseling een hoger brandstofverbruik? De oorzaak kan bij het ontstekingssysteem liggen. Veel monteurs controleren in dit geval meteen de bougies. Dat is uitstekend. Versleten bougies zijn nadelig bij de koude start en voor de brandstofconsumptie. Controleer echter ook de toestand van de stekkers, bougiekabels, bobine, verdeelkap en lambdasonden. Met name in de vochtige winterperiode wanneer er veel met zout wordt gestrooid, kunnen bepaalde verbindingen makkelijk oxideren. Dit leidt tot slechte massaverbindingen, startproblemen en onregelmatige ontstekings- vonken, en zodoende tot een ongunstig brandstofverbruik.