Hoewel Max en de Ferrari-coureurs daar wellicht iets anders over denken, behoort het circuit van Singapore tot de meest uitdagende. Met name voor het remsysteem. Remmenfabrikant Brembo heeft weer wat interessante informatie op een rijtje gezet.
In vergelijking tot andere straatcircuits is het circuit van Singapore langer (5.539 meter tegen 3.649 meter in Monaco) en sneller. Bovendien duikt er in het asfalt zo en toe een putdeksel op en is de belijning op straat soms een uitdaging om grip te behouden. Het hoge tempo en de relatief korte rechte stukken trekken een zware wissel op de remmen, vooral omdat er bijna geen tijd is om goed af te koelen. Nu was de koeling van de remmen tijdens de meest recente Maleise regenrace niet zo’n groot probleem als tijdens droog weer het geval zou zijn, toch had de telemetrie van de bolides de handen vol om de slijtage van het wrijvingsmateriaal in de gaten te houden. Volgens de technici van Brembo behoort Singapore immers tot de circuits die extreem veeleisend voor de remmen zijn.
15 remsecties
Tijdens een rondje over circuit van Singapore met zijn 23 bochten moeten de coureurs 15 maal flink in de ankers. Dat is het meest van alle 19 F1-circuits. Monaco kent daarentegen slechts 12 remsecties. Een ander hoogtepunt in Singapore: de remtijd bedraagt per ronde meer dan 22 seconden, hetgeen betekent dat er gedurende 23 % van de race geremd wordt. Weer ter vergelijking: tijdens de laatste Europese race in Monza werd er slechts zes maal per ronde flink geremd, wat overeenkomt met 12 % van de totale race.
Remmen aan de bak
Van de 15 remsecties op het Marina Bay Street Circuit worden er door technici van Brembo 3 geclassificeerd als zeer veeleisend voor de remmen, 6 zijn er van gemiddelde moeilijkheid en de overige 6 worden als licht gerangschikt. De meest uitdagende bocht is Memorial Curve (die de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdenkt). Hier gaan de bolides van dik 320 km/u naar 120 km/u (tijdens droog weer) in iets meer dan 2 seconden over een lengte van 62 meter. De coureurs worden hierbij onderworpen aan een vertraging van 4,7 G. Vergelijkbaar is de Sheares Curve: van dik 300 km/u naar 130 km/u in 1,9 seconden. Iets minder heftig is bocht 14: van 280 km/u naar 96 km/u, maar dan wel weer met 4,7 G druk op het lichaam. Een ander goed voorbeeld van de extreme remvertraging van de F1-bolides wordt geïllustreerd in bocht 9. Hier vertragen de auto’s in totaal 70 km/u (van dik 205 km/u naar 135 km/u) in slechts 22 meter, genoeg om een remvertraging van 3,2 G te registreren.