Er komen steeds meer auto’s met een defect aan het injectiesysteem over de vloer. Voor een kundige reparatie is kennis van zaken vereist.
De opmars van common rail-inspuitsystemen is niet meer te stuiten. Bij de autobedrijven groeit dan ook het aandeel auto’s dat met een defect aan het injectiesysteem de werkplaats bezoekt. Het is vanzelfsprekend dat de monteur met elektronische diagnoseapparatuur, zoals de KTS van Bosch, aan de slag gaat om de storing te lokaliseren. Bedenk echter dat deze bijzonder praktische meetinstrumenten niet meer zijn dan een hulpmiddel. Een monteur moet de meetresultaten of uitgelezen foutcodes goed kunnen interpreteren. Wanneer het systeem als een geheel wordt bekeken, is de werkelijke oorzaak van een vaak simpel defect of foutcode snel op te sporen.
Verkeerde druk
Common rail is een inspuitsysteem waarbij de brandstof onder zeer hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamers wordt verneveld. De minste afwijking van deze hoge druk is voldoende om de motor slecht te laten functioneren. Bekende gevolgen van een drukprobleem zijn: minder vermogen, slecht starten en het afslaan van de motor. Wanneer een auto met dergelijke klachten en problemen op de brug staat, is een doortastende aanpak vereist. De diagnoseapparatuur meldt in dergelijke gevallen vaak de foutcode ‘raildruk afwijking’. Uit de praktijk blijkt dat veel monteurs proberen om het probleem ‘lokaal’ op te lossen. Ze gaan er van uit dat er een probleem is met de sensor op de rail of met de drukregelaar.
Praktijk
Deze ‘try & error’-aanpak is zonder meer een snelle reparatiemethode. Vaak is het gebaseerd op eerdere ervaringen met gelijke motoren. In een aantal gevallen is het probleem dan ook verholpen. De praktijk leert echter dat er vaak dure onderdelen vervangen worden zonder eerst een sluitende diagnose te stellen. Wanneer de monteur zich vergist, wordt de klant nodeloos op kosten gejaagd wat de reputatie van het autobedrijf geen goed doet. Het advies luidt dan ook om een logisch stappenplan te volgen. Als de diagnoseapparatuur een foutcode aangeeft, is dit een leidraad voor de monteur om te gaan zoeken naar de oorzaak. Een inspuitsysteem heeft een hoge druk en een lage druk zijde. Als er een probleem is bij de lage druk kunnen er nooit bevredigende meetresultaten zijn aan de hoge druk zijde. Om de echte fout op te sporen, is er dus maar één ding te doen: meten en daarbij beginnen bij het begin.
Hoog en laag
De brandstof moet van de tank naar de motor worden gevoerd waar de hogedrukpomp de zaak overneemt. De opvoerpomp is in sommige gevallen geïntegreerd in de hogedrukpomp, maar zit ook vaak apart bij de brandstoftank. Het is verstandig om als eerste de druk te meten die de opvoerpomp levert. Als hier een probleem is met bijvoorbeeld de elektrische aansturing van de pomp of eventueel met het brandstoffilter kan de rest van het systeem onmogelijk naar behoren functioneren. Pas als je zeker bent dat alles vóór de hogedrukpomp van de common rail perfect werkt, is het raadzaam om het hoge druk gedeelte onder de loep te nemen. In plaats van de sensor van de raildruk of de klep die de raildruk regelt onmiddellijk te vervangen, is het interessant om de injectoren te controleren. Elke common railinjector heeft immers een retourleiding. Aan het brandstofdebiet dat terugvloeit via de retourleiding kan je heel wat afleiden over de werking van het systeem en van de afzonderlijke injectoren.
Controle
Het gebruik van een eenvoudige brandstofhoeveelheidsmeter is een eerste stap in het controleproces. Om deze brandstofretourmeter te gebruiken, haal je de retourleidingen van de injectoren en monteer je hier afsluitstoppen zodat er geen brandstof weglekt. Vervolgens sluit je de leidingen van het meetgereedschap aan op de retouraansluiting van de injectoren. De leidingen van het meetgereedschap voeren de retourbrandstof naar een doorzichtige maatbeker. Per cilinder zal de diesel in een transparante maatbeker vloeien zodat de verschillen in debiet meteen zichtbaar zijn. Als alles is aangesloten, kan de motor stationair draaien om het meetgereedschap te vullen. Wanneer de waarde van een injector sterk afwijkt van de andere exemplaren, is de kans groot dat er wat mis is met die injector. Pas als de waarden van alle cilinders (injectoren) voldoen aan de opgegeven waarden, is het interessant om eventueel de druksensor, drukregelaar of de hogedrukpomp te verdenken van een defect. Deze eenvoudige en zeer nauwkeurige diagnosemethode bespaart u tijd en de klant geld.