Het moderne uitlaatsysteem heeft als doel om de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen te verminderen. Een onmisbaar onderdeel daarbij is de lambdasonde.
Bij een ideale lucht/benzineverhouding (14,7 kg lucht en 1 kg benzine = lambda 1) is een volledige verbranding gegarandeerd en kan de katalysator nagenoeg alle schadelijke uitlaatgassen omzetten in milieuvriendelijke gassen. De lambdasonde is daarbij essentieel. De sonde is in feite een zuurstofsensor die de hoeveelheid zuurstof in het uitlaatgas meet. Moderne auto’s beschikken over ten minste twee lambdasondes, een regelsonde voor de katalysator en een diagnosesonde na de katalysator. Op basis van het gemeten zuurstofgehalte wordt duidelijk of er een luchtgebrek (lambda < 1) of een luchtoverschot is (lambda > 1). Met behulp van deze informatie kan het motormanagement de samenstelling van het mengsel aanpassen.
Inspectie belangrijk
Het is van groot belang om het functioneren van de lambdasonde regelmatig te testen: bij voorkeur om de 30.000 km of tijdens elk uitlaatgasonderzoek. Omdat de lambdasonde bloot staat aan thermische, chemische en mechanische belasting is deze aan slijtage en veroudering onderhevig. Als een lambdasonde defect is, zijn de gemeten waarden niet correct en wordt het motormanagement onjuist geïnformeerd. De directe gevolgen hiervan zijn:
-
15% Meer benzineverbruik
-
Vermogensverlies
-
Verhoogde uitstoot van schadelijke gassen
-
Verkorte levensduur katalysator
Hoe controleren?
Hoe controleer je het functioneren van een lambdasonde? Vier manieren zijn mogelijk.
1. Foutmelding via OBD/EOBD: Auto’s met een eigen diagnose constateren fouten zelfstandig. Defecten worden via het dashboard aan de bestuurder gemeld. Deze gegevens kunnen door het autobedrijf uit het systeem worden gelezen.
2. Uitlaatgastester: Uit de waarden die de uitlaatgastester laat zien kan een defect aan de lambdasonde opgemerkt worden. Een handige tool voor analyseren van deze gegevens is 4GAGAR. Met deze 4-gas analysetester kan de monteur goede diagnoses stellen aan de hand van de resultaten van de 4-gastest. Bovendien reikt het systeem oplossingen aan voor problemen die verband houden met het emissiecontrolesysteem van auto’s met benzinemotoren. 4G-AGAR is in staat om een groot aantal motorproblemen aan het licht te brengen, zoals:
-
Defect aan lambdasondes
-
Verroeste uitlaat (interne of externe roest)
-
Niet gehomologeerde uitlaten (verkeerde tegendruk)
-
Gesmolten katalysator
-
Versleten katalysator
-
Verstopte katalysator of uitlaat
-
Problemen in het ontstekingssysteem (bougies, kabels)
-
Motorcompressie problemen
-
Defecte temperatuursensor
-
Valse lucht in de luchtinlaat
-
Verstopt luchtfilter
3. Optische controle: Controleer op losse, uitgerafelde of gebroken verbindingen. Ook aanslag kan de sensor verstoppen, waardoor deze niet meer werkt.
4. Controle met een multimeter: Gebruik een hoog-Ohm multimeter. Vanwege de snelle spanningswisselingen laat het signaal zich het best met een analoog apparaat weergeven.