Om het aircosysteem in een auto optimaal te laten functioneren, is het noodzakelijk de conditie van de verschillende onderdelen op diverse manieren te monitoren inclusief het meten van de temperaturen.
Door te weten waar en wat te meten kunnen monteurs kostbare diagnosetijd besparen.
Er zijn diverse methodes die goed opgeleide diagnosetechnici kunnen helpen bepalen of het systeem in goede conditie verkeerd, dat er onderdelen zijn die extra controle vereisen of zelfs gerepareerd dienen te worden. Maar wat vele autotechnici misschien niet weten is dat door op de juiste plaatsen in het aircosysteem de temperatuur te meten het systeem snel en kosteneffectief kan worden gecontroleerd – Een besparing van kostbare tijd en dus geld.
Eén manier van diagnose stellen middels temperatuurmeting aan het klimaatsysteem is door het temperatuurverschil aan de condensor vast te stellen. Door het meten van de temperatuur van de condensor aan de ingaande zijde minus de temperatuur aan de uitgaande zijde en vervolgens dit verschil te vergelijken met de richtwaarden van de fabrikant kunnen slechte systeemprestaties ten opzichte van de hoge druk worden vastgesteld binnen dit deel van het systeem. Michael Ingvardsen, Nissens’ Training Manager en klimaat specialist stelt:
“Wanneer klanten hun auto aanbieden voor service, kunnen zij niet precies aangeven wat het probleem is. Ze weten dat het aircosysteem niet goed werkt, maar weten niet waarom. Nissens traint diagnosetechnici om de informatie van de klant te gebruiken om een richting te geven aan de zoektocht naar de antwoorden en om snel tot een conclusie te komen. Door mensen te trainen om op de meest effectieve manier diagnose te stellen middels temperatuurmetingen aan de onderdelen van het kringloopproces, kunnen zij gemakkelijk en snel antwoorden vinden en problemen van hun klanten oplossen. Dit resulteert in tevreden klanten voor de werkplaats – en tevreden klanten hebben de neiging om terug te komen.”
Wat zijn de problemen?
Als het gaat om de temperatuur, kan dit door vele oorzaken worden beïnvloed. Als de gemeten temperatuur buiten of op de grens van het voorgeschreven temperatuurbereik valt, kan dit te wijten zijn aan:
- beperkte luchtstroom door inwendige verstopping of vervuiling
- defect regelventiel
- verlies van koudemiddel
- een defect aan de condensor, AC-koelventilator of ventilator koppeling (visco)
- gebrek aan smering
Een monteur kan belangrijke informatie over de staat van het aircosysteem achterhalen door in de kringloop op diverse punten de temperatuur te meten. Temperaturen kunnen niet direct iets zeggen over de vullingsgraad, maar overvulling kan leiden tot een hogere druk en temperatuur in het kringloopproces. De hogere druk en temperatuur kunnen vervolgens invloed hebben op de werking van de compressor, (en andere componenten) en zelfs leiden tot een defect aan diverse componenten.
Een voorbeeld van hoe een monteur met behulp van temperatuurmeting diagnose kan stellen wanneer de verdamper begint te bevriezen. Bevriezing van de verdamper brengt de gemeten temperatuur onder de voorgeschreven waardes. Hier moet de oorzaak worden gezocht in lucht of vocht in de AC-kringloop, of het gebruik van een onjuist of verontreinigd koudemiddel. Op deze manier weet een monteur in enkele seconden in welke hoek de oorzaak te vinden is.
Hoe monteurs temperatuur gerelateerde problemen vaststellen?
Het is absoluut noodzakelijk dat monteurs up-to-date zijn over de verschillende problemen die betrekking hebben op het kringloopproces, en hoe zij door interpretatie van temperatuurmetingen de beste diagnose kunnen stellen aan het kringloopproces gebaseerd op mogelijke oorzaken ten opzichte van de richtwaarden van de fabrikant. Temperaturen die buiten het verwachte bereik vallen zijn geen oplossing maar kunnen een aanwijzing zijn voor verschillende oorzaken en zijn een startpunt voor verdere diagnose.
Klanten zullen vaak als eerst een probleem met het aircosysteem vaststellen, ze merken een slechte of traag werkende koeling in het interieur, een kritische klant kan zelfs klagen over minder kilometers rijden op een tank over een langere periode. Monteurs zullen dan temperatuurmetingen moeten uitvoeren op het gehele systeem om vast te stellen waar het probleem zich bevindt. Zoals Michael Ingvardsen opmerkt:
“Wat zijn signalen voor zowel de bestuurder als voor de monteur dat er een probleem is met het aircosysteem? Het antwoord is; de temperatuur. Voor de bestuurder, minder koele lucht of het duurt langer voor er koele lucht wordt afgegeven, terwijl de monteur zal merken dat de temperatuurmetingen buiten het bereik van de fabrikant vallen. Deze verkeerde temperaturen kunnen verschillende oorzaken hebben, afhankelijk van de positie van de meting. Voorbeelden zijn een slecht werkende of defecte condensor of compressor, een defect expansieventiel wat geblokkeerd is in een bepaalde positie, of zelfs een overvulling van koudemiddel. Een teveel aan koudemiddel kan leiden tot hogere drukken in het systeem, waardoor de temperatuur buiten de voorgeschreven waardes komt. Het is ongelofelijk hoeveel gedetailleerde informatie de temperatuur je kan geven over het systeem.”
Wat kan de monteur doen?
Wanneer een monteur een auto voor zich heeft met een koeling probleem geven de resultaten van de temperatuurmetingen een snelle en kosteneffectieve diagnose van een breed scala aan problemen die de werking van het systeem kunnen beïnvloeden. Naast de temperatuurmetingen en verdere diagnose, samen met het vervangen van de defecte onderdelen, stelt Nissens dat grondig spoelen en reinigen van het systeem uitgevoerd dient te worden om zeker te zijn dat het systeem vrij is van vervuiling of losse deeltjes die na verloop van tijd soortgelijke problemen opnieuw kunnen veroorzaken.
Om gemakkelijk het correcte temperatuurbereik voor het klimaatsysteem te bepalen, en de oorzaken van de afwijkende temperaturen te vinden, heeft Mijngrossier een gratis “technische temperatuur diagnose” poster die een compleet overzicht verschaft van de mogelijke oorzaken en oplossingen. De poster kan hier gratis worden gedownload.
Over Nissens A/S
Sinds 1921 heeft Nissens een breed scala aan klimaat- en motorkoeling oplossingen ontwikkeld, geproduceerd en geleverd aan het onafhankelijke autobedrijf over de hele wereld. Vandaag de dag, biedt Nissens werk aan meer dan 1200 toegewijde medewerkers wereldwijd, die producten en diensten naar wens ontwikkelen om met de optimale oplossing in elke behoefte te voorzien.