De APK blijft de gemoederen bezig houden. Ook in 2014. De regelgeving wordt ook komend jaar weer aangepast. En in de verte gloort zelfs een Europese APK-regelgeving.
De APK is de levenslijn van het autobedrijf. Elke verandering heeft dan ook direct gevolgen voor de werkplaats. Vooral nu de Europese Unie zich bezint op verstrekkende internationale regels, waarover binnenkort in Brussel knopen worden doorgehakt. Welke veranderingen in de APK-regelgeving staan ons in 2014 zoal te wachten? Vanaf 1 januari zijn er in ieder geval een aantal wijzigingen (lees hier). De meeste wijzigingen hebben geen of slechts een zeer beperkte invloed op de keuring. Er is één punt waar de verandering wel groot is: artikel 62, lid 2. Het gaat hier om de extrapolatiedruk van aanhangwagens. Er is nu een onderverdeling gemaakt: in gebruik genomen voor 1-1-2012 extrapolatiedruk 6,5 bar; (nieuw) in gebruik genomen na 31-12-2011 extrapolatiedruk 7,0 bar. Door hogere extrapolatiedruk van 7,0 bar bij nieuwe aanhangwagens zal ook de berekende remvertraging hoger uitkomen. Er is dus wellicht minder kans op afkeur.
APK-keurmeester
Een belangrijke wijziging per 1 januari 2014 betreft de APK-keurmeester zelf: de eisen om keurmeester te worden zijn een stuk strenger geworden. Om APK-keurmeester te worden, heb je vanaf 1 januari ten minste een MBO-diploma niveau 3 (eerste autotechnicus) nodig. Instroom met ‘erkenning verworven competenties’ (EVC) is ook mogelijk. Dit betekent beschikken over een EVC-rapport (afgegeven door een erkende EVC-aanbieder en gebaseerd op een proeve van bekwaamheid) dat uitwijst dat je op niveau 3 functioneert. Je kunt nu niet meer instromen via de intredetoets APK 1 en APK 2 of als APK-keurmeester zware aanhangwagens.
Toekomst
Dat de APK ook de komende maanden aan verandering onderhevig is, staat buiten kijf. Vast staat in ieder geval dat per 1 mei 2014 voor de APK de remmen getest moeten worden op een gecertificeerde testbank. In menige werkplaats/APK-2 keuringsstation is de afgelopen maanden dan ook uitvoerig gesproken over de invoering van de platen- of rollentestbank. Hoewel er door de autobedrijven opnieuw flink geïnvesteerd moet worden, staat als een paal boven water dat zonder gecertificeerde remmentestbank vanaf 1 mei 2014 geen APK 2 uitgevoerd mag worden.
Brussel
Ook internationaal wordt de APK op de korrel genomen. Sinds juli 2012 wordt er in de EU gesproken over een verdere harmonisatie van de APK. Binnenkort zal blijken of dankzij de Europese Unie de Nederlandse APK 1 en 2 sterk zal veranderen. In september wees het Europees Parlement een voorstel voor invoering van een APK-regeling voor de Europese Unie af. Een discussiepunt is bijvoorbeeld of gemotoriseerde tweewielers, landbouwtrekkers en alle aanhangers er nu wel of niet in moeten. Maar er zijn meer strijdpunten. Volgens de EU zou de uitlaatgastest in de APK altijd aan de uitlaat moeten plaatsvinden, alleen checken via de EOBD-aansluiting is niet betrouwbaar genoeg. De Europese Commissie maakt nu een aangepast voorstel, dat voor zowel de Raad van Ministers als het Europarlement aanvaardbaar is. Dit aanpaste voorstel zal op 3 februari 2014 in stemming komen bij het parlement. Althans dat is de bedoeling. Men wil het in ieder geval in stemming brengen voordat op 22 mei 2014 een nieuw parlement wordt gekozen, dat met weer andere amendementen zou kunnen komen.
Hoe hangt de vlag erbij?
Hoe een Europese APK er precies uit gaat zien, kan nog niemand met zekerheid zeggen. Wel zijn er een aantal trends zichtbaar. De bedoeling is dat de minimale inrichtingseisen van een keuringsstation gelijk getrokken worden. Het zou dus kunnen dat Nederlandse erkenninghouders extra moeten investeren in equipement en apparatuur. Verder is nog onduidelijkheid over de voertuigen die wel of niet verplicht gekeurd moeten worden. De keuring van motorfietsen is bijvoorbeeld nog niet van de baan. In 2016 zouden de zwaardere klassen onder de APK gaan vallen, in 2018 gevolgd door de lichtere. Ook moeten alle aanhangers van boven 750 kg onder de APK komen, dus ook caravans.
En verder…
Daarnaast wil Europa een elektronische registratie van keuringsbewijzen. Dat keuringsbewijs moet bij uitvoer van een auto naar een ander EU-land erkend worden om in dat land gemakkelijker een nieuw kenteken te krijgen. Ook zou de Euro-APK een uitlaatgastest verplicht stellen; niet alleen een controle via OBD of de uitlaatgasreiniging werkt. Verder zou ook een test op de werking van elektronische veiligheidssystemen aanstaande zijn. Autofabrikanten zouden daartoe moeten aangeven hoe dat getest kan worden, en de benodigde gegevens gratis (!) beschikbaar stellen aan zowel equipmentleveranciers als keurmeesters.
Gunstig voor het Nederlandse APK-systeem is dat de insteek wordt verlaten dat keuring en reparatie strikt gescheiden moeten gebeuren. Toch staat er in artikel 12, lid 4 bis een wat verontrustende tekst. ‘Degene die keurt mag niet dezelfde zijn die het voertuig eerder heeft gerepareerd. Tenzij het toezichthoudend orgaan heeft vastgesteld dat een hoge mate van objectiviteit gewaarborgd is.’ Het blijft nog wel even spannend, wat er binnenkort uit Brussel komt.