Romax zet stap in de toekomst

Nu grote autofabrikanten, zoals Mercedes en VW, vanaf dit jaar meerdere benzinemodellen met roetfilters de showroom uitrollen, worden deze speciale roetfilters ook voor de vervangingsmarkt beschikbaar. Romax is achter de schermen al druk bezig om het autobedrijf binnenkort een goed gevuld assortiment van deze filters aan te bieden.

Tot enige tijd geleden associeerden we roetfilters alleen met dieselmotoren. Met de invoering van de Euro 6c-emissienorm per 1 september 2017 verandert dit: aan benzinemotoren van nieuwe autotypes worden nu dezelfde eisen gesteld als aan dieselmotoren. De reden hiervoor is simpel: motoren met directe benzine-injectie leveren een lagere CO2-uitstoot op, maar laten bij verbranding veel fijne roetdeeltjes achter. Sommige motoren met direct ingespoten benzinemotoren stoten zelfs meer roet uit dan sommige diesels die nu verplicht van een roetfilter zijn voorzien. Onder de huidige Euro 6-norm wordt dit gedoogd. Met de invoering van de Euro 6c-emissienorm per 1 september 2017 niet meer.

Dan gelden dezelfde eisen voor benzinemotoren van nieuwe autotypes en dieselmotoren. Het resultaat is dat mét het roetfilter tot 90% van de uitstoot van kleine roetdeeltjes zal worden beperkt en de benzinemotoren dus nog schoner worden. Naast VAG dat vanaf juni 2017 met roetfilters start op de 1.4-liter TSI-motor in de nieuwe Tiguan en de 2.0 TFSI-motor in de Audi A5, zullen steeds meer fabrikanten roetfilters monteren op hun benzinemotoren. Dat grote leveranciers voor de vervangingsmarkt zoals Romax zich al warmlopen om het autobedrijf straks goede alternatieven te bieden, is dan ook volstrekt logisch. Romax streeft er naar om, net zoals nu bij de dieselroetfilters het geval is, ook voor benzineroetfilters een meer dan compleet assortiment aan te bieden.

 

Diagnose

Het duurt nog enige tijd voordat er benzinemodellen met een defect roetfilter op de brug staan.De focus van de werkplaats ligt dus voorlopig nog volledig op het dieselroetfilter. Uit de praktijk blijkt dat sommige monteurs behoefte hebben aan wat ondersteuning bij de diagnose van een roetfilter. Vooral wanneer een roetfilter verstopt raakt vóór de vervangingstermijn. De oorzaak hiervoor ligt zelden bij het roetfilter zelf. Meestal ligt de oorzaak bij het motormanagement, de motor, turbo of diverse sensoren van het roetfilter. Om de monteur te helpen om te bepalen of een roetfilter vervangen moet worden of niet, hebben Romax en opleidingsinstituut Automotive Academy een speciale checklijst samengesteld. Als je deze lijst afwerkt, weet je precies waarom het roetfilter niet optimaal presteert. Daarnaast biedt Automotive Academy een speciale DPF-trainingsmodule aan. In deze module wordt onder meer aandacht besteed aan de diagnose en reparatie van verschillende roetfiltersystemen. Speciale aandacht is er bijvoorbeeld voor de werking van het commonrail systeem en de verschillende roetfiltersystemen, regeneratieprocessen en storing en oplossingen van de DPF.

Cordieriet of siliciumcarbide?

Romax biedt voor de vervanging van een dieselroetfilter twee kwaliteiten: een roetfilter met cordieriet of siliciumcarbide. Het is belangrijk om te weten welk type roetfilter je het beste monteert, omdat dit toekomstige storingen en garantiereparaties voorkomt. Het verschil tussen de twee filterkwaliteiten zit in het interne materiaal van het filter: het monoliet. Het binnenwerk van het standaard filter is gemaakt van het zachtere en goedkopere cordieriet, terwijl het binnenwerk van het premium filter van siliciumcarbide vervaardigd is. Dit hardere en duurdere materiaal heeft een hogere opvangcapaciteit en een hoger smeltpunt dan cordieriet. Roetfilters met cordieriet worden aanbevolen voor goed onderhouden oudere voertuigen die veel snelwegkilometers maken. De roetfilters met siliciumcarbide, die gelijkwaardig aan OE zijn, zijn juist bedoeld voor  voertuigen die voornamelijk rijden in de stad en op binnenwegen, zoals taxi’s. Check voordat je een roetfilter bestelt onderstaande tabel. Hiermee wordt in één oogopslag duidelijk welk type roetfilter voor jouw klant het beste is.

 

Silicium Cordieriet
OE gelijkwaardig Volledig Alleen uiterlijk
Monoliet Siliciumcarbide Cordieriet
Maximum tempratuur 1500 C 850 C
Smeltpunt 2000 C 1450 C
Maximale opslag as 12 g/l 5 g/l
Schokbestendigheid -/+ +/+
Gewicht 0,8 kg/l

0,4 kg/l

 

 

Omstandigheid   Silicium Cordieriet
Alleen snelwegkilometers   JA JA
Motor wordt altijd goed warm en is langere tijd op bedrijfstemperatuur JA JA
Veel stops zoals koeriersdiensten en pakketbezorgers JA   NEE
Korte stukjes rijden, het ronde rond de kerk     JA NEE
Hybride diesel auto’s   JA   NEE