Stap voor stap: aircoservice voor hybride auto’s

Aircoservice is lang niet meer zo gemakkelijk als het lijkt. Met de intrede van de elektrisch aangedreven compressor, die veelal te vinden is op hybride- en elektrische voertuigen, is het nog belangrijker dan ooit om de juiste olie te gebruiken. De veelgebruikte PAG-olie is namelijk geleidend en veroorzaakt kortsluiting naar massa met alle gevolgen van dien.

Met de intrede van de elektrisch aangedreven compressor, veelal te vinden op hybride- en elektrische voertuigen, is het nog belangrijker dan ooit om de juiste olie te gebruiken.

Als je hybride- en elektrische voertuigen in de werkplaats krijgt, weet je dat je rekening moet houden met het hoogspanningssysteem aan boord. Dit geldt ook voor aircoservice aan deze voertuigen. Die hebben meestal een elektrisch aangedreven aircocompressor. Maar dit is niet het enige waar je op moet letten. De olie speelt ook een belangrijke rol.

Maximaal 0,1% menging

De PAG-olie die in een regulier aircosysteem wordt gebruikt is niet geschikt voor een elektrisch aangedreven compressor. Deze olie tast de windingen van het elektrische gedeelte aan en veroorzaakt kortsluiting naar massa. Het SAE J2843H-voorschrift zegt dat er maximaal 0,1% van het maximale olievolume gemengd mag worden. Voor 150 ml olie geldt dus 0,15 ml. Ter vergelijk: één druppeltje olie is ongeveer 1 ml. Wat doe je als je net een reguliere aircoservicebeurt met PAG-olie hebt uitgevoerd? Restjes olie zitten dan nog in de slangen. Er zijn twee mogelijkheden: Olie vullen met een losse spindel of de aircoservicemachine van binnen spoelen. Met behulp van aircospecialist Waeco nemen we ze stap voor stap door.

 

Stap 1: Type aircocompressor

Controleer of de auto voorzien is van een elektrische aircocompressor. Veelal te herkennen aan de oranje bedrading en het ontbreken van een poelie.

Stap 2:  Oliecontrole

Controleer welke olie er in de airco-installatie zit. Dit staat op de sticker vermeld. Voorzie de aircoservicemachine van de juiste olie indien dit nog niet het geval is.

   
 

‘Een druppel PAG-olie kan al schadelijk zijn’

 

 

Stap 3: Inwendige reiniging aircoservicemachine

Laat de machine via het menu (in dit geval ‘Hybride Service’) zichzelf inwendig schoon spoelen. De machine pakt nu ook wat olie uit de flacon zodat de toevoerleiding wordt voorzien van de juiste olie.

Stap 4: Hybride service


De machine doorloopt enkele spoelingen door de slangen vacuüm te zuigen en links- en rechtsom te spoelen. Hierna is de machine klaar voor hybride service.

Stap 5: Aircoservice op normale wijze

Je kan nu op normale wijze de aircoservice uitvoeren. Vul de juiste hoeveelheid koelmiddel in. Let ook op het invullen van de juiste hoeveelheid olie op basis van de hoeveelheid die retour is gekomen.

Stap 6: 

Als je na deze hybride aircoservice een normale aircoservice uitvoert is het niet nodig om de machine intern te spoelen omdat een kleine hoeveelheid speciale olie wel in een gewone airco-installatie mag.

Aircoservice met een losse spindel

Stap 1: Type aircocompressor

Controleer of het voertuig voorzien is van een elektrische compressor en welke olie er in de airco installatie zit.

Stap 2: Handmatig menu

Programmeer de aircoservicemachine via het handmatige menu voor recoveren en vacumeren.

 

Stap 3: Retourolie

Controleer de hoeveelheid retourolie die uit de aircoinstallatie is gekomen.

 

Stap 4: Olie handmatig toevoegen

Sluit de spindel met de juiste olie aan op de airco-installatie en vul de juiste hoeveelheid olie bij door middel van de indicatiestreepjes op het oliepatroon.

   
 

‘Gebruik altijd de voorgeschreven olie’

 

 

Stap 5: Geen extra olie vullen

Sluit de aircoservicemachine weer aan en programmeer deze via het handmatige menu op alleen vullen. Let op: laat de aircoservicemachine geen extra olie vullen.

Bron:Tom Polman (Vakmedianet – AMT autotechniek)