Maak accuservice tot een succes deel 1 – Hoe de ANWB 10.000 accu’s per jaar verkoopt

De komende weken besteed mijngrossier.nl aandacht aan accuservice. Je leest alles wat je moet weten om van accuservice een succes te maken. In deel 1 behandelen we het nut van testen en hoe de ANWB tienduizende accu’s per jaar verkoopt.

Als we de nationale en internationale pechstatistieken van de wegenwachters bekijken, valt op dat accuproblemen al vele jaren lang in de top staan. Vaak is meer dan 1/3 van alle klachten te herleiden naar de accu. Als je daar storingen van de dynamo en startmotor bij optelt, heb je bijna de helft van alle pechoorzaken te pakken. Betekent dit dat het autobedrijf een steekje laat vallen en omzet laat liggen? Het is in ieder geval een reden om te bekijken wat er eigenlijk voor nodig is om de accuservice tot een succes te maken.

De ANWB geeft op haar website het advies om in de maanden dat het kwik daalt de accu preventief te laten nakijken door de Wegenwacht. Wie gebruik maakt van deze service heeft binnen een uur de Wegenwacht op de stoep staan. De wegenwachter heeft vervolgens een kwartiertje nodig voor de check van de accu, de dynamo en de startmotor. Kosten € 0,00. En wanneer de accu niet in goede conditie is, monteert de wegenwachter natuurlijk met alle plezier direct een nieuwe. Dankzij deze preventieve tests en de pechhulp onderweg verkoopt de ANWB jaarlijks tienduizenden accu’s.

Accu_in_auto

 

Omzetverlies?

Kun je nu zeggen dat deze tienduizenden accu’s per jaar betekent dat het autobedrijf omzet laat liggen? Moeilijk om daar een eenduidig antwoord op te geven. Een feit is wel dat voor autobedrijven geldt dat de contactmomenten met een klant en zijn auto zeer gering zijn. Veel eigenaars rijden van APK naar APK en anderen houden zich strikt aan de onderhoudstermijnen. En een accu kan zo maar plotseling de geest geven, toch? Zeker, maar we weten ook de achteruitgang van een accu zeer geleidelijk verloopt. Tijdens het gebruik in de auto gaat de capaciteit langzaam achteruit. Meer dan normale ontlading versnelt dat proces, net als zomerse hitte. Zo gaat een accu in de zomer stuk en merk je dat in de winter. Bij lage temperatuur is de capaciteit van zo’n versleten accu onvoldoende om de motor te starten en moet de automobilist een beroep doen op zijn pechservice. Soms zijn de lage temperaturen niet eens meer nodig. Ook in de zomer doen veel automobilisten een beroep op hun pechservice vanwege accuproblemen.

Testen=verkopen

In al deze gevallen had een accutest in de maanden voorafgaand aan het pechgeval de zwakte van de accu al kunnen aantonen. Dat autobedrijven bij zulke tests garen kunnen spinnen, blijkt bijvoorbeeld uit statistische cijfers van acculeveranciers. Accutesterfabrikant Midtronics weet bijvoorbeeld dat er ‘..van de 100 accu’s die een autobedrijf test er gemiddeld 17 toe aan vervanging zijn. Van die 17 klanten geven er na de test gemiddeld 13 daadwerkelijk opdracht tot vervanging.’ Acculeverancier Varta meldt zelfs: ‘Één op de 5 geteste accu’s is in slechte conditie. En omdat 7 op de 10 klanten het advies van de werkplaats volgt, wordt 1 op de 7 geteste accu’s direct vervangen.’ Je kunt dus concluderen dat het preventief testen van accu’s commercieel interessant is. Ook als na een test blijkt dat de klant zijn accu (nog) niet wil vervangen, kun je de klant een goede service bieden door een testrapport te overhandigen waarop je vermeldt dat de accu niet OK is bevonden.

MDX-335P

 

 

Bron: Een whitepaper over accu’s testen. Een uitgave van Midtronics B.V.