Turboschade door defecte intercooler

De intercooler staat onder druk, en dit zal alleen maar meer worden. Volgens onderzoek van Nissens is momenteel zo’n 43% van het huidige wagenpark uitgerust met een turbo. Dit aantal zal volgens verwachting met 30% doorgroeien in 2019. Met een steeds grotere aandacht voor het milieu maar ook met meer aandacht voor downsizing en brandstofverbruik wordt ook de intercooler tot uiterste prestaties gedreven.

Motoren worden steeds efficiënter en daardoor worden de verschillende onderdelen tot het uiterste gedreven. Hoewel het gebruik van turbo motoren velen voordelen biedt zoals meer efficiënt vermogen, lager brandstofverbruik, lagere emissiewaarden en een mindere thermische belasting van de motor zullen andere, nieuwe problemen onstaan omdat de verschillende systemen op de grens van hun vermogen werken.

Sinds de introductie van de turbo zo’n 30 jaar geleden is er wel wat veranderd. Nu is de turbo slechts half zo groot, het aantal toeren per minuut en de druk zijn verdubbeld en de temperatuur is verhoogd om het gewenste resultaat te behalen. Dit alles vergt meer van de intercooler omdat het verschil tussen in-en uitlaattemperatuur steeds groter wordt. Dit kan leiden tot meer intercooler storingen.

Intercooler-flow

Nissens Product Manager for Engine Cooling, Steffen B. Jensen legt uit: “We zien een toenemende vraag naar intercoolers als gevolg van een groeiende turbomarkt. Voorheen waren de problemen met de intercooler alleen beperkt tot verstopping en lekkage maar in de moderne systemen is een juiste installatie van levensbelang en hierdoor kunnen meer problemen ontstaan.Dit zal dan ook leiden tot meer complexe problemen in de komende jaren.” 

Wat zijn de problemen?

Hoewel externe beschadiging van de intercooler door steenslag en vervuiling van buitenaf nog steeds de grootste oorzaak zijn van lekkages zullen de volgende problemen in de nabije toekomst een steeds grotere rol gaan spelen:
• Verstopte intercoolers.
• Lekke intercoolers als gevolg van een abnormaal hoge systeemdruk.

“Verstopte intercoolers hebben we meer gezien maar bij het vervangen van een turbo brengt dit nieuwe problemen met zich mee. Indien de vervanging van de turbo niet is uitgevoerd volgens de richtlijnen kan vervuiling leiden tot een verstopte intercooler. Vooral olie, maar ook andere vervuiling zoals achtergebleven, afgebroken turbo onderdeeltjes kunnen verstopping veroorzaken. Ook zien we een groeiend aantal lekke intercoolers veroorzaakt door een extreme hoge druk in het systeem. Hierdoor kunnen de reservoirs van de intercooler vervormen of zelfs worden afgeblazen van het koelblok. Indien er na het vervangen van de turbo vervuiling achterblijft in het systeem zal de druk toenemen. Dit betekent dat de intercooler zal worden blootgesteld aan een hogere druk, wat eventueel kan leiden tot lekkage van de intercooler. Dit is hetzelfde probleem wat we zien als de output van de turbo handmatig wordt verhoogd. De verhoogde druk eist een hogere tol van de intercooler met een vergroot risico op een ‘opgebazen’ intercooler.” legt Jensen uit. 

Pressure-failure

Hoe te herkennen?

Het is van belang dat de monteur zich bewust is van de eventuele problemen met de intercooler indien de vervanging van de turbo niet wordt uitgevoerd volgens de richtlijnen. Defecte of lekke intercoolers kunnen een aantal verschillende oorzaken hebben, maar de volgende 3 oorzaken zijn de meest voorkomende. De Nissens product manager somt op: “Een defecte of lekkende intercooler is te herkennen aan de volgende punten: Een merkbare vermindering van het motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik en/of een extreme rook uit het uitlaatsysteem. Als de druk in het turbosysteem onjuist is zal de mix van lucht en brandstof onvoldoende zuurstof bevatten voor een juist motorvermogen. Dit tekort aan zuurstof heeft ook effect op het verbrandingssysteem waardoor het brandstofverbruik wordt verhoogd. Als gevolg hiervan onstaat er een extreme rook uit de uitlaat omdat een deel van de brandstof niet wordt verbrand en zo direct via de uitlaat naar buiten gaat. Hierdoor ontstaat meer druk op de turbo waardoor deze zelfs kan uitvallen.” 

Oplossing

Indien een nieuwe turbo wordt geinstalleerd zonder vooraf de intercooler te controleren kan het syteem worden beschadigd. Achtergebleven vervuiling in de intercooler kan zich door het systeem verspreiden en leiden tot ernstige (motor) beschadiging. Daarom adviseert Nissens bij vervanging van een turbo om ook de intercooler te vervangen zodat geen achtergebleven vervuiling zoals olie, metaal etc. schade kan veroorzaken.

Nissens studies wijzen uit dat 75% van alle nieuw geintroduceerde modellen de komende 5 jaar is voorzien van een turbo. Daarom is de kennis van het turbosysteem in relatie met de intercooler belangrijker dan ooit.

Bron: amt.nl