Als het diagnose-apparaat de storingscodes P0102 of P0103 uitleest, is de luchtmassameter logischerwijze meteen verdacht als veroorzaker van de storing. De technici van MS Motorservice adviseren in dit geval echter om ook eens naar andere zaken te kijken.
De tip van de MS Motorservice is eigenlijk hele simpel: kijk bij de storingscodes P0102/P0103 (luchtmassameter, signaal te zwak/signaal te sterk) ook eens naar het uitlaatgasrecirculatiesysteem. De storing kan namelijk ook veroorzaakt worden door een haperende EGR-klep die vastzit, wanneer die open of juist dicht staat. Check dus ook de EGR-klep en vervang deze indien noodzakelijk.
Situatie A: EGR-klep (3) permanent open
In de situatie hierboven wordt meer uitlaatgas teruggevoerd (7) dan noodzakelijk is. Het resultaat is dat er minder verse lucht (5) in de cilinders komt. De luchtmassameter registreert in dit geval minder lucht dan berekend door de motorregeleenheid.
Situatie B: EGR-klep (3) permanent gesloten
In dit geval wordt er weinig tot geen uitlaatgas gerecirculeerd (7). Hierdoor komt er meer verse lucht (5) in de cilinders. Het gevolg laat zich al raden: de luchtmassameter noteert meer lucht dan berekend door de controle-unit van de motor.
LMM: nooit schoonmaken
Als de EGR-klep normaal functioneert, is het aannemelijk dat de luchtmassameter de oorzaak van de storing is. Om de luchtmassameter weer optimaal aan het werk te krijgen, wordt deze nogal eens met perslucht uitgeblazen of met een reinigingsspray behandeld. Volgens de technici MS Motorservice leiden deze vormen van reiniging alleen maar tot meer schade. De meetvoelers van de hetefilmsensor zijn zeer dun om met de vereiste precisie te kunnen meten. Het nadeel is dat het hierdoor wel een zeer gevoelig onderdeel is. Wanneer je hierop bijvoorbeeld perslucht loslaat, wordt de gevoelige film als het ware gezandstraald en daardoor onbruikbaar. Hetzelfde geldt voor het gebruik van reinigingssprays: de vloeistof zal tot in het binnenste van de luchtmassasensor doordringen en de elektronica van het onderdeel beschadigen. Vervang daarom altijd een defecte luchtmassameter door een nieuw exemplaar.