Kwaliteit en ontwikkeling van motoroliën

De ene olie is de andere niet. Waar liggen de verschillen nu eigenlijk? Valvoline vertelt het u.

Door de snelle ontwikkelingen op het gebied van nieuwe motoren en uitlaatgasemissiesystemen groeit het aantal oliespecificaties. Voor de gemiddelde garagehouder is dit in de praktijk soms zeer verwarrend. De wens naar meer gecombineerde motoroliën is dan ook voorstelbaar. Sommige olieleveranciers komen tegemoet aan deze wens, maar nemen het helaas niet zo nauw met de kwaliteitseisen. Andere smeermiddelenleveranciers doen dat wel. Valvoline brengt al decennia lang diverse oliespecificaties onder in een product, zonder daarbij de kwaliteit aan te tasten. Een goed voorbeeld is Valvoline’s Syn-Power XL-III 5W30. Deze olie is voornamelijk naar VW-voorschriften ontwikkeld, maar tegenwoordig ook officieel gecertificeerd om Mercedes- en BMW-voertuigen te smeren. Het gaat dan niet om de door sommigen gehanteerde term ‘perfomance level’, maar om echte goedkeuringen op olie door de automobielfabrikanten. 

Verschillen

Wat zijn nu de belangrijkste kwaliteitsverschillen tussen de verschillende oliën? De kwaliteit van een olie begint bij een goede basisolie, die voor moderne auto’s al snel synthetisch moet zijn. Een goede kwaliteit synthetische basisolie bezit van nature bepaalde kwaliteitseigenschappen, waardoor deze langer meegaat dan oliën welke deze eigenschappen langs chemische weg hebben gekregen. Ook de nodige additieven kunnen kwalitatief en kwantitatief verschillen. Maar hoe weet je nu als monteur of je een goede kwaliteit olie gebruikt? Het antwoord is redelijk simpel: controleer of de olie is goedgekeurd door de desbetreffende autofabrikant. Een officiële goedkeuring betekent dat de olie een zeer omvangrijk testprogramma heeft doorlopen en dat het product voldoet aan de strenge eisen van de automobielfabrikant.

Kwaliteit

Ook als we naar meer algemene trends kijken -brandstofbesparing, speciale uitlaatsystemen en verlengde olieverversingstermijnen- is het gebruik van speciale hoog kwalitatieve motoroliën eigenlijk onontbeerlijk. Een nadeel van deze trends is dat het autobedrijf geconfronteerd wordt met een grotere verscheidenheid aan verschillende oliën. Hoewel topleveranciers zoals Valvoline dit tot een minimum proberen te beperken, zijn meer oliën op de plank door de zeer uiteenlopende testprogramma’s onontkoombaar. Is een specifieke olie niet op voorraad? Bestellen via ‘mijngrossier.nl’ betekent razendsnel in huis. Bovendien is met de praktische kentekenmodule binnen een handomdraai de juiste olie voor de juiste toepassing gevonden.

De toekomst

Hoe ziet de toekomst er uit met betrekking tot de ontwikkeling van motoroliën? Enkele trends:

  • Een belangrijke trend laat de introductie van de nieuwe Ford-specificatie M2C913C zien. Hier worden strikte eisen gesteld met betrekking tot een betere resistentie van het eindproduct tegen vervuiling door het gebruik van biobrandstoffen.
  • Met het oog op brandstofbesparing worden de oliën waarschijnlijk nog dunner, zoals 5W-20 of zelfs 0W-20. Hiervoor zijn synthetische basisoliën en betere additieven nodig, wat een opstuwend effect zal hebben op de kostprijs.
  • Er zullen meer speciale oliën komen die geschikt zijn voor gebruik in combinatie met lage emissie uitlaatsystemen. Het huidige additievensysteem wordt bijna gehalveerd en vervangen door additieven van een hogere kwaliteit, die minder moeite hebben met de langere, maximale verversingstermijn.
  • Nieuwe motorconstructies zullen om speciale, specifieke producten vragen die door de autofabrikant worden aanbevolen. De inloopolie zal ook de motorolie voor later gebruik worden.