De lijn interieurventilatoren van mijngrossier.nl is flink gegroeid. Naast topmerken Valeo, Delphi, Denso, Hella, Marelli en VDO worden nu ook ventilatoren van Vemo geleverd.
De interieurventilator is een cruciaal onderdeel van het koelcircuit. Hij bevindt zich in de HVACmodule tussen het interieurfilter en de verdamper/kachelradiator. Er zijn twee soorten ventilatoren: schroefvormig (veelal gebruikt in oudere automodellen) en centrifugaal (leveren een hoge druk en maken weinig lawaai). De interieurventilator verzorgt de luchttoevoer naar het interieur of (in de recirculatiestand) de luchtcirculatie in het interieur. De belangrijkste gevolgen van een uitval van deze ventilatoren laten zich raden: geen (koele) luchtcirculatie, minder comfort en beslagen ruiten, wat vooral in de winterperiode zeer hinderlijk en gevaarlijk is. Daarom is de interieurventilator ook een belangrijk APK-onderdeel.
Elektronica
Een belangrijk onderdeel van de interieurventilatoren is de elektronica. Sensoren meten de temperatuur in het voertuig en geven deze informatie via stuurapparaten door aan de ventilatormotor. Speciale controllers van de aanjager regelen vervolgens het toerental van de elektromotor en daarmee de stroomsnelheid van de lucht die de ventilator verzorgt. Vaak wordt deze instelling, afhankelijk van de comfortwens, door de passagiers gestuurd of elektronisch, met behulp van diverse sensoren, in gang gezet. Deze regeltechniek wordt geregeld via vaste weerstanden, elektronische controle-eenheden of PMW.
Welke uitvoeringen bevat het programma precies?
- Elektrische motor met axiale ventilator
- Elektrische motor met enkelvoudige radiale ventilator
- Elektrische motor met dubbele centrifugaal ventilator
Regelaars en controllers:
- Aansturing via vaste weerstanden
- Aansturing via elektronische regeleenheden
- Aansturing via PWM
Een vergelijk
Wat zijn de nu voor- en nadelen van de verschillende ventilatortypen en aansturingsmethoden?
Een elektrische motor met axiale ventilator is relatief goedkoop, heeft weinig inbouwruimte nodig, maar is daarentegen wat luidruchtig en levert minder vermogen. Een elektromotor met centrifugaal ventilatoren is relatief stil en levert veel vermogen. Een nadeel is dat er meer ruimte nodig is.
Aansturing via vaste weerstanden is relatief goedkoop en wordt bij simpele systemen toegepast. Een nadeel is de warmteontwikkeling bij de weerstanden en de relatief kleine regelingsmarge. Een regeling via een elektronisch stuurapparaat is iets duurder en is te vinden bij auto’s met A/C. Dit systeem kan veel fijner worden afgestemd. Er is minder warmteontwikkeling en er zijn minder storingen. Aansturing via PWM is relatief kostbaar en bevindt zich in de meer geavanceerde klimaatregelingen. Het voordeel is de traploos instelbare ventilator en de zeer efficiënte werking.