Traditiegetrouw houdt mijngrossier.nl aan het einde van elk jaar een kennistest. De kennis wordt getest aan de hand van een aantal vragen over het onderstel en de motor. De winnaar is de persoon die de meeste antwoorden goed heeft. Zijn dat er meer, dan wordt daaruit één winnaar willekeurig gekozen. Met de winnaar wordt persoonlijk contact opgenomen.
Hieronder een overzicht van de vragen met het juiste antwoord.
Er staat een auto met dieselmotor in de werkplaats die niet wil aanslaan; motor draait wel rond. Welke sensor controleert u als eerste?
- Krukaspositiesensor
Wat is het grote voordeel van een VNT turbo (Vanen, verstelbare schoepen) t.o.v. een turbo met waste gate klep?
- Bij lage motortoerentallen een acceptabele en snelle turbo druk te krijgen.
Wanneer is de EGR klep geheel gesloten?
- Vollast
Wanneer regenereert het roetfilter?
- Als aan een combinatie van voorwaarden wordt voldaan
Wat zijn zwevende remschijven?
- Een remschijf waarbij de schijf met speling aan het hart is gemonteerd
Hoe monteer je een waterpomp met bijgeleverde pakking?
- Zonder kit
Wat is het grote technische verschil tussen D1S/D2S en D3S/D4S xenon lampen?
- D1S/D2S start op met 85v t.o.v. D3S/D4S met 42v opstart
Je hebt luchtbalgen gemonteerd. Hoe ga je als volgt te werk?
- Je sluit alles aan, laat de balgen onbelast en kijkt of het systeem werkt
Waarom moet men vóór het uitvoeren van een reparatie aan een modern dieselmotormanagement systeem, de foutcodes van alle systemen uitlezen?
- Om een totaal beeld te krijgen van het probleem
Waar zit de hogedrukregelaar van een common rail systeem gemonteerd?
- Op de pomp of de rail
Welke invloed hebben lekkende injectoren op het functioneren van de turbo?
- Dan wordt de motorolie verdund en gaat de turbo stuk door een smeringsgebrek
Is het slecht voor de turbo, wanneer het roetfilter verstopt zit?
- Ja, dan raakt de turbo dusdanig oververhit dat de viscositeit uit de motorolie verdwijnt