Ietwat verscholen aan de Zwolseweg in Apeldoorn is autobedrijf Dekker Auto’s gevestigd. De oprit is gevuld met Porsche’s 924. Het is meteen duidelijk wat de ‘afwijking’ van eigenaar Fred Dekker is.
Fred Dekker: ‘Ik overweeg om de hobby professioneel op te pakken.’
Fred Dekker is het prototype van een echte automonteur. Een technicus die wil weten waarom iets op een bepaalde manier werkt. Een sleutelaar, die het naadje van de kous wil weten als er een storing is. Een autotechnicus die liever repareert, dan meteen vervangt. Iemand die een werkplaats van binnen en van buiten kent. Fred Dekker begon zijn carrière ooit als poetsjongen en schopte het tot chef werkplaats bij een groot dealerbedrijf. Sinds tien jaar is hij eigenaar van autobedrijf Dekker Auto’s. “De beslissing om op eigen benen te staan, is niet eenvoudig”, zegt Dekker. “Maar het gevoel dat ik weer ‘terug’ was als monteur op de werkvloer, gaf en geeft mij nog steeds heel veel voldoening.”
Professioneel oppakken
Dekker Auto’s is een universeel autobedrijf dat veel klanten uit de regio bedient. “Alles van het autootje van de oma op de hoek tot aan het onderhoud van het wagenpark van een lokale aannemer. We draaien nergens onze hand voor om”, onderstreept Dekker. Hoewel de zaken naar eigen zeggen goed gaan, zegt Dekker dat hij zich momenteel zakelijk gezien in een spagaat bevindt. “Ik heb te maken met een uit de hand gelopen hobby”, vertelt de Apeldoorner. “Ik overweeg om de hobby professioneel op te pakken.”
Klassieker-highlights
Met ‘hobby’ doelt Fred Dekker op zijn voorliefde: klassiekers. Dekker is bezeten door ‘oude’ techniek. Wie een kijkje mag nemen in de kelder van het autobedrijf, snapt waar Dekker het over heeft als hij spreekt over ‘mechanische wondertjes’. Naast een waar Porsche 924/944-museum, zijn er meerdere klassieker-highlights te bewonderen. Een rondgang langs meerdere klassiekers levert bijzondere verhalen en inzichten op. Bij een Jaguar XJ12 uit 1977 (5,3 liter-V12), toentertijd een van de snelste 4-zitters ter wereld, zegt Dekker vooral de techniek te bewonderen. “Soms verbaas je je erover dat ze toen al techniek gebruikten, die nu heel gewoon is. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van EGR-kleppen of een volledig functionerende climate control.” Lopend langs een Austin Healey 3000 en Fiat 124 Coupe spreekt Dekker over ‘uitstraling’, ‘karakter’ en ‘aantrekkingskracht’ die vele klassiekers hebben. Niet alleen wat uiterlijk betreft, maar zeker ook op technisch gebied.
Naast een waar Porsche 924/944-museum, zijn er in de kelder van Dekker Auto’s meerdere klassieker-highlights te bewonderen.
Jaren tachtig-icoon
Hoewel Fred Dekker zijn universele liefde voor klassiekers niet onder stoelen of banken steekt, slaat zijn hart het hardst voor een bijzonder jaren tachtig-icoon: de Porsche 924. De auto is tussen 1976 en 1988 geproduceerd. Volgens Dekker is de Porsche 924 een ondergewaardeerde auto. Zowel toen als nu. “Het is klassieker met een verhaal. Een tijdloze auto, die technisch gezien zelfs vandaag nog goed kan meekomen. Een degelijke constructie met een gegalvaniseerde koets, die goed rijdt en bovendien betaalbaar is. Een distributiesetje heb je al voor 70 euro, terwijl je voor een moderne auto toch al gauw 220 euro neerlegt.”
Samenwerking tussen VW en Porsche
Begin jaren zeventig dacht men bij Porsche dat het bedrijf onvoldoende zou renderen als het uitsluitend de Porsche 911 zou bouwen. De verwachting was bovendien dat de 911 nog maar enkele jaren zou meegaan. Daarom werd besloten een goedkoper model te bouwen, gericht op minder draagkrachtige klanten. De 924 werd oorspronkelijk in opdracht van Volkswagen ontwikkeld, in navolging van een eerdere samenwerking tussen Volkswagen en Porsche, die resulteerde in de Porsche 914 (ook bekend als de VolksPorsche). Vanwege de oliecrisis in 1973 zag Volkswagen echter af van het in productie nemen van de nieuw getekende sportwagen. Porsche geloofde daarentegen echter wel in het concept en besloot de auto als Porsche 924 op de markt te brengen.
Omzetboost voor Porsche
Omdat de 924 een betaalbare Porsche moest worden, werd de productie na uitvoerig overleg toevertrouwd aan Audi. Een groot verschil met eerdere Porsche-modellen was de voorin geplaatste watergekoelde 2 litermotor. De goede rijeigenschappen dankt de 924 onder meer aan de ideale gewichtsverdeling van 50/50, die ontstond door de positie van de motor voorin de auto en de versnellingsbak, die achterin geplaatst is. Een ongebruikelijk idee dat ook de basis vormde voor de latere 928, 944 en 968. Porsche’s nieuwe sportwagen bezorgde de destijds kwakkelende autofabrikant een ware omzetboost. De 924 trok veel nieuwe klanten aan en was Porsche’s eerste echte volumemodel. Hoewel Porsche minder 924’s verkocht dan het had gehoopt, heeft de 924 er in belangrijke mate aan bijgedragen dat Porsche als autofabrikant vandaag de dag nog bestaat.
Dekker: ‘De vorm van de auto heeft mij altijd aangesproken. Dat geldt ook voor de techniek. Simpel, maar toch met iets extra’s.’
Iets extra’s
Fred Dekker herontdekte de Porsche 924 enkele jaren geleden. “De vorm van de auto heeft mij altijd aangesproken. Dat geldt ook voor de techniek. Simpel, maar toch met iets extra’s. Omdat Porsche de 924 betaalbaar wilde houden, werden een aantal onderdelen gedeeld met VW/Audi-modellen. De deurgrepen zijn bijvoorbeeld ook te vinden op de Volkswagen Golf. Dit betekent dat de onderhoudskosten van de auto relatief laag zijn. Bovendien is de auto zeer betrouwbaar. Echte pijnpunten beperken zich voornamelijk tot de elektrische installatie, waarbij de corrosie van stekkers een bekend storingsveroorzaker is. Koppel de lage onderhoudskosten aan sportieve prestaties, uitstekend weggedrag en een redelijk brandstofverbruik: het is niet zo gek dat de 924 een populaire klassieker is.”
Bijzonder jaren tachtig-icoon: de Porsche 924.
Porsche 924-specialist
De populariteit van de Porsche 924 bezorgt Fred Dekker echter ook kopzorgen. “We hebben ons langzamerhand ontwikkeld tot een Porsche 924-specialist die nationale bekendheid geniet. Niet alleen wat betreft kennis van de auto, maar ook op het gebied van occasions en onderdelen. We staan nu voor de keuze: blijven we het goed functionerende universele autobedrijf dat af en toe sleutelt aan Porsche’s 924 of zijn we een nationale Porsche 924-specialist, die soms nog wat andere merken ‘doet’? De tijd zal het leren.”