Gesmeerde samenwerking

Sinds kort kunnen via ‘mijngrossier.nl’ alle topproducten van smeermiddelenleverancier Valvoline besteld worden. Na het intoetsen van het kenteken wordt meteen duidelijk wat het juiste smeermiddel voor een specifiek automodel is.

Tegenwoordig is er bijna voor elk motortype wel een aparte soort synthetische of halfsynthetische olie. Het is begrijpelijk dat de monteur soms door de bomen het bos niet meer ziet. Valvoline heeft bijvoorbeeld al drie verschillende soorten 5W30. En Valvoline’s Synpower XL III 5W30 kan wat samenstelling en fabrikantengoedkeuring betreft niet vergeleken worden met de Synpower MXL 5W30. Terwijl er in de productnaam maar één lettertje verschilt. Een vergissing is dus snel gemaakt. Dankzij ‘mijngrossier.nl’ is hier nu een streep door gezet. Via de kentekenmodule van het bestelsysteem worden nu binnen een handomdraai de juiste smeermiddelen voor een voertuig opgesomd. Geen twijfel meer mogelijk. Bovendien wordt de olie via ‘mijngrossier.nl’ razendsnel geleverd, van Valvoline.

Kwaliteitsoliën

Door het toegenomen aantal merken, modellen en autotypen is de distributie van oliën zeer belangrijk geworden. Mijngrossier.nl heeft zich ook op dit punt als een uitgesproken expert bewezen. Het autobedrijf beschikt dankzij het logistieke netwerk van ‘mijngrossier’ snel over elk type olie. Naast beschikbaarheid en een snelle levering wordt de kwaliteit van de oliën voor autobedrijven steeds belangrijker. Kwaliteitsoliën zoals die van Valvoline voldoen aan strenge kwaliteitsstandaarden en zijn gecertificeerd volgens de normen van de API (American Petroleum Institute) en de ACEA (Vereniging van Europese automobielconstructeurs). De keurmerken en certificeringen staan afgebeeld op de verpakking. Bovendien voldoen deze oliën vaak aan merkgebonden specificaties van bepaalde autofabrikanten. Zie bijvoorbeeld de specificaties die vermeld worden op de verpakkingen van Valvoline.

Vervangingstermijn

Dankzij de ontwikkeling van de speciale, vaak autospecifieke, hoogwaardige synthetische motoroliën worden de olieverversingstermijnen steeds opgerekt. Bovendien bevorderen de uitgebalanceerde smeermiddelen een lager brandstofverbruik en lagere emissies. Zou er op termijn een olie geproduceerd kunnen worden die nooit meer ververst hoeft te worden? Voor een verbrandingsmotor is dat niet mogelijk. In de olie van een motor komen verbrandingsproducten en slijtagedeeltjes terecht. De olie is maar in beperkte mate in staat deze stoffen te neutraliseren of zwevend te houden. Bij olietemperaturen onder de 70°C ontstaat er condenswater in de motor, wat de karterontluchting vult met een witte drabbige emulsie. Op de cilinderwanden wordt de motorolie zo heet dat de olie gaat oxideren; er vormen zich lak- en koolafzettingen. Onder gunstige omstandigheden kan er lang met een olie worden gereden. Hoe lang deze olie meegaat, kan uiteindelijk alleen bepaald worden na het nemen van oliemonsters en een omvangrijke analyse in een laboratorium. Voor auto’s zou dit te kostbaar worden en niet opwegen tegen de kosten van een verversing van een paar liter olie. Het is dus van belang de voorschriften en vervangingstermijn van de fabrikant aan te houden. Als de bedrijfsomstandigheden van de auto ongunstig zijn, is het raadzaam deze termijn in te korten.

Roetfilter

Een moderne, vaak voertuigspecifieke, motorolie is er niet alleen om draaiende en glijdende delen van een motor te smeren, maar bijvoorbeeld ook om warmte beter af te voeren of zuren, die ontstaan uit verbrandingsgassen, efficiënter te neutraliseren. Sommige oliën zijn specifiek afgestemd op brandstofbesparing of ontwikkeld voor motoren met een driewegkatalysator of roetfilter. Gebruik van een standaardolie met bijvoorbeeld een te hoge concentratie sulfaat zou in zo’n geval kunnen leiden tot verstopping van het roetfilter met sulfaatas. Kies daarom altijd een smeermiddel dat voldoet aan de juiste specificaties. Deze smeermiddelen beschikken ook over het juiste additievenpakket dat is samengesteld om de lange vervangingsintervallen zonder extra slijtage en problemen te doorstaan.

Trends

Hoewel de service-intervallen van moderne auto’s langer worden, blijkt uit onderzoekscijfers dat de olieplas in volume niet slinkt. Een belangrijke reden hiervoor is dat de langere vervangingstermijnen tot nu toe gecompenseerd worden door het groeiende autogebruik. De autobedrijven zullen de komende jaren dus nog steeds voldoende omzet kunnen maken met smeermiddelen. Bovendien zullen de nieuwe motorontwerpen, ingegeven door strengere emissienormen en extra nabehandelingssystemen, om steeds specifiekere olietypen vragen. Het aandeel hoogwaardige synthetische oliën van topleveranciers zoals Valvoline zal daardoor flink groeien. Het aandeel synthetische motoroliën zal ten opzichte van minerale en halfsynthetische oliën verder toenemen. Gebaseerd op viscositeit reed tien jaar geleden tweederde van alle auto’s met een 15W-olie. Nu is dat nog maar een derde. De verwachting is dat in 2010 ongeveer driekwart van de auto’s gesmeerd zal worden met een 0W, 5W of 10W-olie.