Versleten schokdempers beïnvloeden de verkeersveiligheid. Het regelmatig testen van de dempers biedt een uitkomst. Mijngrossier.nl reikt autobedrijven een helpende hand met de Monroe schokdempertestbank.
We weten het allemaal: versleten schokdempers zijn een gevaar voor de verkeersveiligheid. Vooral als uit onderzoekscijfers blijkt dat elke vierde auto met één of meer versleten schokdempers rondrijdt. Slecht werkende schokdempers hebben een nadelige invloed op de wegligging, de kans op aquaplaning is veel groter en de remweg wordt aanzienlijk verlengd. Daarnaast leiden schokdempers die hun beste tijd gehad hebben tot extra slijtage van de banden en andere onderdelen zoals de stuurdelen. Omdat de schokken die de banden doorgeven onvoldoende gedempt worden, wordt de hele auto aan extra trillingen blootgesteld. Dit heeft invloed op de levensduur van onder andere de koppeling, de aandrijfassen, de versnellingsbak en bijvoorbeeld de verlichting. Bovendien maken versleten dempers een autorit extra vermoeiend en minder comfortabel voor de inzittenden. Regelmatige inspectie van schokdempers is daarom pure noodzaak.
Monroe Expert Suspension Tester
Een schokdemper slijt heel geleidelijk. Vaak wordt de achteruitgang door de bestuurder nauwelijks opgemerkt. Reden te meer dat het autobedrijf de werking van de schokdempers regelmatig controleert. Het advies is om dempers elke 20.000 km te testen. Om schokdemperslijtage professioneel te kunnen meten, presenteert ‘mijngrossier’ nu een uitgekiende schokdempertestbank: de Monroe Expert Suspension Tester. Deze testbank maakt het mogelijk om de conditie van schokdempers uiterst nauwkeurig te controleren, zonder dat de dempers gedemonteerd hoeven te worden. Dankzij een uitgekiende testmethodiek is de nieuwe Monroe Expert Suspension Tester in staat het effect van andere ophangingsdelen van de schokdempertest te isoleren, waardoor het resultaat aanzienlijk duidelijker en eenduidiger wordt. De testmethode filtert bijvoorbeeld factoren zoals bandenspanning weg. De kleurenuitdraai na een test maakt voor zowel de klant als de monteur overtuigend duidelijk hoe de conditie van de schokdempers is: groen is goed, rood betekent vervangen.
Mobiel
Een ander belangrijk pluspunt van de Monroe Expert Suspension Tester is zijn mobiele karakter: het systeem is in een handomdraai te plaatsen en ook weer te verplaatsen. Ideaal bij tijdelijk ruimtegebrek in de werkplaats. Bovendien zijn investeringen om de schokdempertestbank aan of in de grond te verankeren niet nodig. Daarnaast biedt het mobiele karakter van de testbank de mogelijkheid om deze ook op een andere locaties, bijvoorbeeld als promotiemiddel, te gebruiken. Zoals op een meubelboulevard om passanten ter plaatse een schokdempertest aan te bieden. Dit biedt een uitstekende gelegenheid om zich als autobedrijf te profileren en (potentiële) klanten op een eenvoudige wijze te informeren over de staat van hun schokdempers.
Verkoop omhoog
Uit de praktijk blijkt dat na een professionele test de verkoop van een nieuwe set schokdempers vaak een logisch gevolg is. De vervangingsgraad van schokdempers is momenteel 4 procent. Bij de eerste gebruikers van de Monroe Expert Suspension Tester schiet de verkoop van sc hokdempers echter omhoog. Sommige gebruikers laten weten dat kort na installatie van de testbank al een verkoopstijging van 40-50 procent is gerealiseerd. Dat geldt overigens niet allen voor de schokdempers; ook de mountingkits, protectiekits en schroefveren blijken vaak aan vervanging toe. Voor het autobedrijf bieden de professionele schokdempertests direct nieuwe omzetkansen.
Veiligheid
Schokdempers zorgen ervoor dat de banden van een auto contact houden met het wegdek. De dempers moeten daarom, net zoals bijvoorbeeld de remmen, uit veiligheidsoverwegingen regelmatig gecontroleerd worden. Uit onderzoek van Monroe blijkt bijvoorbeeld dat de remafstand met 2,6 meter groeit als een auto met één voor de helft versleten schokdemper vanaf 80 km/u vertraagt. Als deze auto over ABS beschikt, wordt de remafstand zelfs nog langer: 6 meter. Wist u trouwens dat een schokdemper per kilometer tussen de 5.000 en 7.000 maal in- en uitveert? Als een auto dus een ton op de teller heeft staan, heeft een schokdemper al minstens 500 miljoen keer zijn werk gedaan. Over het algemeen zijn schokdempers na 80.000 km aan vervanging toe. In Nederland worden schokdempers echter gemiddeld pas na 175.000 km vervangen. Dat betekent in dit geval dus 100.000 onveilige kilometers voor een bestuurder en zijn passagiers.